Sökning: "reklam genus media"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden reklam genus media.

  1. 21. Genus i modebranschen : Hur gestaltas genus i reklam?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :FELICIA WILAND; FELICIA ANDERSSON; [2014]
    Nyckelord :Genus; Ideal; Modebranschen; Image; Budskap; Kommunikation; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hur hanteras genus i modebranschens marknadsföring? De senaste åren har det funnits en påtaglig strävan mot ett mer genusmedvetet, jämlikt och jämställt samhälle. Vissa forskare menar att de har märkt en ökad sexualisering av utbudet i media och att medierna spelar stor roll för hur samhället definierar kvinnligt och manligt. LÄS MER

  2. 22. Män som marknadsföring : En kvantitativ studie om män och maskulinitet i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Fredrik Hjortblad; [2014]
    Nyckelord :Gender; masculinity; advertisement; media generations; generations; quantitative content analysis; Genus; maskulinitet; reklam; mediegenerationer; generationer; kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur män och maskulinitet framställs i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar. Frågeställningarna har sitt fokus i att tydliggöra hur männen framställs i reklaminslagen genom bland annat hur de agerar, vilka personlighetstyper som uppvisas och även vilka likheter och skillnader som kan påvisas mellan de olika mediegenerationerna. LÄS MER

  3. 23. Mannen och kvinnan i reklamen. : En studie av annonserna i tidskrifterna Café och Elle.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Adam Jonsson; [2013]
    Nyckelord :Gender; Masculinity; Femininity; Happiness; Advertising; Stereotypes; Myths; Metaphors; Genus; Maskulinitet; Femininitet; Lycka; Reklam; Stereotyper; Myter; Metaforer;

    Sammanfattning : Men and women in advertising - a study of the ads in the magazines Café and Elle is an essay in media and communication studies covering 15hp. The author examines what is considered masculinity and femininity in a variety of advertisements, and which products are linked to masculinity and femininity. LÄS MER

  4. 24. Se mig, köp mig! : En studie om framställningen av kvinnor och män i reklam för skönhetsprodukter

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Annelie Eliasson; [2013]
    Nyckelord :Genus; reklam; kvinnor; män; skönhetsprodukter;

    Sammanfattning : Master’s Thesis in Media and Communication Title: See me, buy me – A study of how women and men are exposed in commercial advertisements for beauty products Author: Annelie Eliasson University: University of Halmstad Course: Media and Communication Term: Spring 2013 Supervisor: Ebba Sundin Examiner: Ingegerd Rydin Purpose: This studys purpose is to examine how women and men are exposed in commercial advertisements for beauty products. To examine this purpose two main questions have been formulated: What differences and similarities are there in the representation of women and men in the commercial advertisements? Are there any differences in the representation regarding the target audience in the commercial advertisements? Method: Quantitative content analysis Material: 443 commercial advertisements for beauty products in the Swedish lifestyle magazines Plaza Kvinna and Café Magazine from 2008 to 2012 Main results: The result of the study shows that women and men, presented in the commercial advertisements for beauty products, were very much alike in most aspects. LÄS MER

  5. 25. Har bilden av maskulinitet åldrats med värdighet? : En kvantitativ innehållsanalys av manlighetsideal i reklamannonser för manliga skönhetsprodukter under 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sofia Ling; [2013]
    Nyckelord :gender; masculinity; masculinity ideals; advertising; café; male grooming; genus; maskulinitet; manlighetsideal; reklam; reklamannonser; café; manlig skönhetsvård;

    Sammanfattning : Purpose: This study has been conducted with the purpose to examine representations of men and masculinity ideals in advertising for male grooming products. This study also aims to investigate how the male representation has changed during the 2000’s. LÄS MER