Sökning: "relationens betydelse i socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden relationens betydelse i socialt arbete.

  1. 1. Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Danilo Figueroa Toro; Emelie Gall; [2023]
    Nyckelord :High School; Relationship; Participation; Autonomy; Motivation; Gymnasiet; Relation; Delaktighet; Autonomi; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. LÄS MER

  2. 2. Relationens betydelse i behandlingen av våldsutövare i nära relation. : - En kvalitativ studie om behandlares upplevelser och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Emelie Mjörnerud; Natalie Forslund; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ELEVHÄLSANS PERSPEKTIV PÅ MÖJLIGHETER TILL STÖD OCH RESURSER FÖR ELEVER MED ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amida Biao; Rita Lemrini; [2021]
    Nyckelord :ADHD; care effort; categorization; mental illness; school; shame; stigma; ADHD; elevhälsoteam; kategorisering; psykisk ohälsa; skam; skolan; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevhälsans perspektiv på elever med en ADHD-diagnos och deras möjligheter till stöd och resurser i skolan, samt elevhälsans inställning till relationella konflikter såsom skam, stigma och kategorisering. För att förklara detta har tre frågor formulerats: Hur uppfattar elevhälsoteamet elever med ADHD och möjligheten att utveckla psykisk ohälsa? Vilka faktorer påverkar den hjälp dessa elever får när behov uppstår? Vid vilken tidpunkt börjar elevhälsoteamet uppleva en relationell konflikt? I studien insamlades data och en tematisk analys genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Balans mellan kommunikation och administrativt arbete inom ekonomiskt bistånd : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelse av att arbeta med klienter som har en psykossjukdom

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Frida Hansson; Helena Varvikko; [2021]
    Nyckelord :Social work; social assistance; psychosis; communication; discreational; empowerment; Socialt arbete; ekonomiskt bistånd; psykos; kommunikation; handlingsutrymme; empowerment;

    Sammanfattning : The aim of this study was to analyze how social workers in social assistance use communication and treatment in their work for clients with psychosis. The study is based on a qualitative method, where a vignette method and a semi-structured interview have been conducted with four social workers within the investigation unit for social assistance. LÄS MER

  5. 5. Skolans roll vid nätmobbning : En kvalitativ studie om hur sju skolkuratorer beskriver samverkan och deras arbete mot nätmobbning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Jacob Levander; Casandra Roupé; [2021]
    Nyckelord :social work; cyberbullying; school; school counsellor; collaboration; Danermarks collaboration model; socialt arbete; nätmobbning; skolan; skolkurator; samverkan; Danermarks samverkansmodell;

    Sammanfattning : Cyberbullying is a phenomenon that has negative impact on children’s and adolescents’ mental health and can be categorized as a potential mental health issue. Research suggests that school climate, the school’s unity and collaboration between school counsellors and personnel and the work with students and guardians is of importance in preventing and acting against cyberbullying. LÄS MER