Sökning: "retorisk identitet"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden retorisk identitet.
1. Ordet är mäktigare än svärdet : En retorisk jämförande undersökning av topiker, identitet och attityder i svenskapolitikers första maj-tal
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This essay, ”The word is Mightier than the Sword” compares and contrasts one speech from two different political parties, held on International Worker’s day in Sweden. The aim is to discover differences and similarities in the use of topoi, attitudes and rhetorical identification. LÄS MER
2. Att vara eller inte vara borgerlig.
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Följande uppsats är en begreppshistorisk textanalys av begreppet borgerlig. Mer specifikt undersöks frågeställningen “Hur används begreppet borgerlig inom den borgerliga politiska diskursen i Sverige?” under tidpunkterna före, under och efter Alliansen, med syfte att analysera hur begreppets betydelse har förändrats över tid. LÄS MER
3. KONSTEN ATT ÖVERTYGA HÅLLBART : En kvalitativ retorisk analys av lyxmodeföretags hållbarhetskommunikation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how luxury fashion companies communicate sustainability on their own websites as well as their Instagram based on image and rhetoric as a perspective. As the issue of sustainability is highly topical in the fashion industry, the overarching goal has been to gain knowledge of the ways in which fashion companies deal with how sustainability is communicated and to identify which strategies are used. LÄS MER
4. Identitet säljer! : - En retorisk studie om hur konkurrerande varumärken framställer sin identitet och konstruerar identiteter i reklam -
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The following study will examine brand identity to seek to understand how competing large companies – Apple and Samsung – successfully communicate their brand identity in similar or different ways in commercial contexts. The purpose is to investigate how brand identity constructs social groups and individuals through rhetorical identification. LÄS MER
5. Kroppsnormer, ideal och kroppsinklusivitet i ett samhälle präglat av “den perfekta kroppen” : En semiotisk bild- och retorisk analys av Victoria´s Secret & Twilfit By Change´s visuella kommunikation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : This study aims to understand the complexity underwear brands are subject to in particular in relation to their explicit use of models to create an organizational identity and image. Through two underwear brands (Victoria’s Secret and Twilfit By Change) we intend to examine their use of models in different sizes and different skin tones through visual communication (imagery and text) on their respective websites. LÄS MER