Sökning: "retorisk identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden retorisk identitet.

  1. 1. Ordet är mäktigare än svärdet : En retorisk jämförande undersökning av topiker, identitet och attityder i svenskapolitikers första maj-tal

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Larsson; Ronja Åstrand; [2023]
    Nyckelord :Partiledare; Sverigedemokraterna; Vänsterpartiet; Första maj; topiker; retorisk identitet; attityder;

    Sammanfattning : This essay, ”The word is Mightier than the Sword” compares and contrasts one speech from two different political parties, held on International Worker’s day in Sweden. The aim is to discover differences and similarities in the use of topoi, attitudes and rhetorical identification. LÄS MER

  2. 2. Att vara eller inte vara borgerlig.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Näslund; Johanna Trapp; [2023]
    Nyckelord :borgerlig; borgerlighet; begreppsanalys; Skinner; liberal; konservativ; Alliansen; Magasinet Neo; Svensk Tidskrift; Smedjan; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en begreppshistorisk textanalys av begreppet borgerlig. Mer specifikt undersöks frågeställningen “Hur används begreppet borgerlig inom den borgerliga politiska diskursen i Sverige?” under tidpunkterna före, under och efter Alliansen, med syfte att analysera hur begreppets betydelse har förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. KONSTEN ATT ÖVERTYGA HÅLLBART : En kvalitativ retorisk analys av lyxmodeföretags hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sophia Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Profil; identitet; image; retorisk analys; hållbart mode; lyxmode; sociala medier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how luxury fashion companies communicate sustainability on their own websites as well as their Instagram based on image and rhetoric as a perspective. As the issue of sustainability is highly topical in the fashion industry, the overarching goal has been to gain knowledge of the ways in which fashion companies deal with how sustainability is communicated and to identify which strategies are used. LÄS MER

  4. 4. Identitet säljer! : - En retorisk studie om hur konkurrerande varumärken framställer sin identitet och konstruerar identiteter i reklam -

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrika Herlitz; Natthawat Phaithong; [2022]
    Nyckelord :Constitutive rhetoric; visual and multimodal rhetoric; brand identity; social identity; postmodernism; social representation; advertisement;

    Sammanfattning : The following study will examine brand identity to seek to understand how competing large companies – Apple and Samsung – successfully communicate their brand identity in similar or different ways in commercial contexts. The purpose is to investigate how brand identity constructs social groups and individuals through rhetorical identification. LÄS MER

  5. 5. Kroppsnormer, ideal och kroppsinklusivitet i ett samhälle präglat av “den perfekta kroppen” : En semiotisk bild- och retorisk analys av Victoria´s Secret & Twilfit By Change´s visuella kommunikation 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Evelina Hallin; Frederikke Ulm; [2022]
    Nyckelord :Organizational identity; Organizational image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Constructed communication; Body norms and Body ideals; Organisations identitet; Organisations image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Konstruerad kommunikation; Kroppsnormer; Kroppsideal;

    Sammanfattning : This study aims to understand the complexity underwear brands are subject to in particular in relation to their explicit use of models to create an organizational identity and image. Through two underwear brands (Victoria’s Secret and Twilfit By Change) we intend to examine their use of models in different sizes and different skin tones through visual communication (imagery and text) on their respective websites. LÄS MER