Sökning: "samtalets betydelse för"

Visar resultat 21 - 25 av 111 uppsatser innehållade orden samtalets betydelse för.

  1. 21. Interaktiv högläsning som kontext till ordförrådsutveckling bland elever i språklig sårbarhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Kramer; [2020]
    Nyckelord :Högläsning Inkludering Läsförståelsestrategier Språkutveckling språkutvecklingsinteraktioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKramer, Charlotte (2020). Interaktiv högläsning som kontext till ordförrådsutveckling bland elever i språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskans upplevelse av palliativ vård inom slutenvård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Caroline Nilsson; Malin Rådberg; [2020]
    Nyckelord :palliativ vård; upplevelse; stöd; kunskap; kommunikation; tidsbrist;

    Sammanfattning : I Sverige avlider drygt 90 000 människor varje år. Palliativ vård innebär att lindra lidande och främja livskvaliteten i livets slutskede för patienterna och deras närstående. Enligt Socialstyrelsen (2018) bygger palliativ vård på ett palliativt förhållningssätt som karaktäriseras av en helhetssyn på människan. LÄS MER

  3. 23. “Så som jag inte vill svika er kan jag inte heller svika mig själv” : Influencers användning av YouTube för att kommunicera i fråga om psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Cissela Larsson; Nadine Stofkoper; [2020]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; sociala medier; YouTube; influencer; diskurs; Bauman; bekännelsekultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen bygger på fallstudier av 17 YouTubevideor publicerade av fyra kvinnliga influencers med egna erfarenheter av psykisk ohälsa. Syftet är att undersöka kommunikationen som ett uttryck för en ökad benägenhet bland offentliga personer att utnyttjar sina sociala kanaler för att tala om personliga upplevelser och hur detta påverkar diskursen kring psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 24. Primärvårdssjuksköterskans preventiva arbete vid övervikt och fetma

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Maria Ljungquist; Ross Martina; [2020]
    Nyckelord :övervikt; fetma; prevention; motiverande samtal; pedagogik; primärvård; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är idag ett folkhälsoproblem. Följderna kan resultera i livsavgörande sjukdomar, vilket även bidrar till belastning på hälso- och sjukvårdsekonomin. Det är även kopplat till lägre livskvalité, såväl fysiskt som psykiskt. LÄS MER

  5. 25. Eleven, läraren och texten : hur fyra lärare upplever att de arbetar med djupläsning i skönlitteratur i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Eriksson; Amanda Palmquist; [2019]
    Nyckelord :Djupläsning; omläsning; boksamtal; literacy; läsförståelse; högläsning; individuell läsning; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att inom en hermeneutisk kunskapstradition, med hjälp av en kvalitativ metod och utifrån ett narrativt perspektiv samla in, presentera, beskriva och tolka ett begränsat urval självupplevda berättelser i vilka lärare i årskurs 4–6 talar om hur de arbetar med att stödja elevers djupläsning. I anslutning till detta syfte har följande forskningsfrågor formulerats: Hur upplever lärare att de arbetar med skönlitteratur för att för att stödja och utveckla elevers djupläsning? Finns en överensstämmelse mellan detta arbete hos lärarna och en forskningsförankrad syn på hur elever utvecklar sin djupläsning i skönlitteratur?   I studien undersöks lärares upplevelser av sitt arbete med att stödja och utveckla elevers djupläsning av skönlitteratur i årskurs 4–6 samt hur och i vilken grad detta arbete har anknytning till relevant forskning. LÄS MER