Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ljudboken - en flykt för (främst) den unga vita kvinnan : En semiotisk analys av Storytels marknadsföring ur ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linnéa Engström; Oscar Dreyer; Alexandar Miodrag; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; storytel; ljudbok; ljudbokstjänst; intersektionalitet; genus; semiotik;

    Sammanfattning : I och med digitaliseringen har fenomenet streaming vuxit fram. Nu behövs inte längre separata medier för att kunna ta del av musik, film och tv etc. Man behöver inte heller äga eller ha fysisk tillgång till skivan eller filmen. Allt finns samlat på en och samma plattform. LÄS MER

  2. 2. Färg och minne i berättande bild

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Tunyaporn Thepparit; [2017]
    Nyckelord :Colour; Visual memory; situated knowledge; diffraction; semiotic analyses and Media technology; Färg; Visuellt Arbetsminne; Situerad kunskap; Diffraktion; Semiotisk analys; Medieteknik;

    Sammanfattning : Mitt kandidatarbete går ut på att fastställa om det finns något samband mellan hur vi relaterar till färger i förhållande till platser och hur mycket våra tidigare erfarenheter som påverkar sambandet. Med hjälp av Donna Haraway´s arbeten om begreppet situerad kunskap och begreppet diffraktion av Karen Barad. LÄS MER

  3. 3. Ta vara på tecknen : En semiotisk analys över IKEAs marknads- och varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Andersson; Simone Skoglöf; [2016]
    Nyckelord :semiotik; semiotisk analys; IKEA; denotation; konnotation; reklamfilm; katalog;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur IKEA framställer mänskliga- och sociala relationer i sin marknadsföring. Samt, genom analysen, undersöka hur IKEA skapar bilden av företaget, varumärket, reklambudskapet och deras image genom att framställa vissa mänskliga relationer. LÄS MER

  4. 4. [Mat]Rätten att vara : en semiotisk analys av två av Coops reklamfilmer i kampanjen "Ekoeffekten"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Hejde Svedman; Hanna Olsson; [2016]
    Nyckelord :fält; social differentiering; representation; ekologisk mat; matkonsumtion; stereotyper; symboliskt kapital; klass; Coop; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker stereotyper och framställningar i Coops kampanjfilmer “Ekoeffekten” och “Möt familjen Palmberg” från 2015. Huvudfrågan i frågeställningen lyder “Hur representeras och framställs matkonsumtion i relation till livsstil och klass i Coops reklamfilmer i kampanjen “Ekoeffekten”?”. LÄS MER

  5. 5. Är du vad du äter? : en semiotisk analys av receptbilder i två svenska livsstilsmagasin

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mikaela Forssell; Karin Höckert; [2015]
    Nyckelord :Tidsskrifter; livsstil; semiotik; Bourdieu; kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en semiotisk analys av receptbilder på mat ur livsstilsmagasinen Femina och Allt om Mat. Detta för att undersöka hur visuella element skapar sociala budskap och föreställningar genom livsstilsmagasin. LÄS MER