Sökning: "sjunga med barn"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden sjunga med barn.

  1. 16. Notläsning med handen? - relativ solmisation som pedagogiskt verktyg i barnkören

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Iderberg; [2017]
    Nyckelord :tonplats; handtecken; tonala mönster; barnkör; notläsning; relativ solmisation; music education; educational science; hand signs. scale degree; tonal patter; children’s choir; relative solmization; sight reading; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur relativ solmisation kan användas i arbetet med att lära barn och unga att sjunga och läsa noter. I datainsamlingen har fyra metoder använts; fallstudie, observation, kvalitativ intervju och stimulated recall. LÄS MER

  2. 17. Vad ska vi sjunga idag? : Förskollärares val av musikaliska texter för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Liljerud; [2016]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; song; music; preschool; preschool-teacher; Estetiska lärprocesser; sång; musik; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra till en ökad medvetenhet kring vad som påverkar personal i förskolan i urvalet av musikaliska texter för verksamheten. Detta dels genom att lyfta hur förskollärare väljer sånger, visor, låtar och ramsor, samt vad de vill förmedla till barngruppen genom dessa. LÄS MER

  3. 18. Ett normkritiskt utvecklingsarbete med fokus på en förskolas sångrepertoar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Bergqvist Engwall; [2016]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; Sångrepertoar; Normkritisk pedagogik; Normkritik; Normer; Maktrelationer; Makt; Intersektionalitet; Barnkultur; Förskola; Barns kultur; Fokusgrupp; Deltagarorienterad ansats; Feministisk vetenskapsteori;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att utifrån ett normkritiskt perspektiv granska ochutveckla en del av verksamheten på en förskola, i syfte att synliggöra och vidga normer. Utvecklingsarbetet skedde tillsammans med delar av ett arbetslag från en förskola i en större stad i Sverige och materialet som granskades är de sånger som vanligtvis sjungs av pedagogerna i projektet. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie med fem pedagoger om hur de uppger att de jobbar språkutvecklande på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofie Dahlqvist; [2016]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; modersmål; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Mitt syfte med den här studien var att undersöka hur fem pedagoger uppger att de jobbar språkutvecklande på förskolan, både med svenska språket samt barnens modersmål. För att göra det använde jag mig av metoden intervjuer. Fyra intervjuer skedde i personliga möten på förskolorna där de jobbade och en intervju skedde via mailen. LÄS MER

  5. 20. ”Bä, bä, vita lamm, har du någon ullerullerull?” : En studie om förskollärares didaktiska överväganden kring klassiska barnvisor och populärmusik i förskolan och om barns perspektiv på olika sånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Johansson; Isabelle Andersson; [2016]
    Nyckelord :Klassiska barnvisor; populärmusik; förskollärare; barn; förskola; meningsfullhet; musikdidaktik; musik; sång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom kvalitativa intervjuer med några förskollärare och barn få en fördjupad förståelse av hur förskollärare resonerar kring de klassiska barnvisorna och populärmusik som används i förskolans verksamhet samt för vilka sånger några barn upplever som meningsfulla att sjunga, om de används på förskolan och om de har möjlighet att påverka sångutbudet på deras förskola. Följande frågeställningar besvaras: Hur knyter förskollärare samman klassiska barnvisor och populärmusik med barns intressen och didaktiska överväganden? Hur pratar barn om sångers innehåll och vad de finner meningsfullt att sjunga samt om hur de kan påverka sångutbudet på sin förskola? Studien baseras på en kvalitativ metod och för att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER