Sökning: "skolbibliotek miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skolbibliotek miljö.

  1. 1. Ger det själen vingar? : En studie i användningen av barnlitteratur i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Berit Ghavidel Rostami; [2020]
    Nyckelord :Children’s literature; children’s books; reading; book conversations; literature conversations; life issues; leisure centers; leisure center teachers; socio – cultural perspective; environmental psychological perspective; reading circle; library; school library; Barnlitteratur; barnböcker; läsning; boksamtal; litteratursamtal; livsfrågor; fritidshem; fritidshemslärare; sociokulturellt perspektiv; miljöpsykologiskt perspektiv; läsandets cirkel; bibliotek; skolbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to investigate and shed light on how children’s literature is used in the after – school center, if there are any conversations with children’s literature as a starting point and if children’s literature and conversation from the books are used as tools to let students process issues concerning themselves, their lives and their thoughts. The servey was conducted in the form of a web-based questionnaire and the questionnaire responses were then analyzed from three different theoretical perspectives: a socio-cultural perspective, an environmental psychological perspective and Aidan Chamber’s model The Reading Circle. LÄS MER

  2. 2. Skolbiblioteket - ett annat rum : Undersökande studie av hur gymnasieelever uppfattar sitt fysiska skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Therése Gröhn; [2018]
    Nyckelord :Bibliotek; skolbibliotek; gymnasiebibliotek; skolbiblioteksrummet; skolbiblioteket som miljö; mötesplatser; situerat lärande; Four Spaces;

    Sammanfattning : This bachelor thesis explores why students in high school visit their school library and how they perceive the physical environment of the school library as a space. An interview study, including both individual and group interviews, were conducted with students visiting the school library. LÄS MER

  3. 3. Skolbibliotekariers samarbete med pedagoger för att gynna elevers läslust och läsförståelse : en intervjustudie

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jennie Arrskog; Sandra Block; [2017]
    Nyckelord :Skolbibliotek; bibliotekarie; Pedagoger; Läslust; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om skolbiblioteken som pedagogisk resurs för pedagoger och elever. Forskningsbakgrunden går igenom skolbibliotekets historia, internationell och nationell forskning, gällande styrdokument och lagar, resurser i skolbibliotek och några exempel på skolbibliotekssatsningar. LÄS MER

  4. 4. "Att älska att läsa" : en studie om olika professioners samverkan för att öka barns läslust

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Solveig Lidén; [2016]
    Nyckelord :Läslust; lustläsning; läsmiljö; läsmotivation; läsförståelse; textsamtal; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur läslusten kan ökas hos elever i de tidiga skolåren. PISA och PIRLS-undersökningar under 2000-talet visar på att läsförmågan hos unga har minskat. Den försämrade läsförmågan innebär att de ungas möjlighet till läsupplevelser begränsas. LÄS MER

  5. 5. Skolbibliotek + En-till-En = SANT? : En fallstudie av ett skolbibliotek i En-till-En miljö

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Mimmi Lydeén; [2013]
    Nyckelord :Skolbibliotek; En-till-En; IKT; Informationskompetens; Organisationsteori;

    Sammanfattning : Projects to equip every student and teacher with a laptop, with the intention to improve academic results, have rapidly spread through the country. New technology, new contents and new ways of learning have changed the learning envi-ronment. The school library, being a part of this environ-ment, faces the same changes and challenges. LÄS MER