Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 437 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Drivers of Institutional ESG Investing
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This study analyzes the factors that influence environmental, social, and governance (ESG) investments in the Nordic region from the perspectives of institutional investors. The study aims to understand key drivers of ESG investments for institutional investors. LÄS MER
17. Social Entrepreneurship in the Favelas of Brazil: Challenges and Constraints
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : As global inequality reaches unprecedented levels, social entrepreneurship has emerged as a promising tool for addressing this and fighting some of the most challenging social issues of our time. This thesis seeks to dive into the specific challenges that social entrepreneurs encounter in low-income settings by conducting a case study in the favelas in Brazil, one of the world’s most widely recognized low-income areas. LÄS MER
18. Blod är tjockare än LAS - eller? Om anställningsskyddet för medlemmar i arbetsgivarens familj
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I 1 § 2 st LAS stadgas att arbetstagare som är medlemmar i arbetsgivarens familj är undantagna huvuddelen av lagens bestämmelser. Syftet med uppsatsen är utreda hur privata relationer mellan anställningens parter påverkar anställningsförhållandet. LÄS MER
19. Jag är prinsessa och du är sten : om maktstrukturer i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka maktstrukturer och maktuttryck i barns fria lek i förskolan. I studien granskas och kartläggs hur maktstrukturer ser ut och vilka maktuttryck som kan finnas i barns fria lek. Förhandling kan övergå till maktutövning vilket observationerna i studien har visat. LÄS MER
20. Marley med licens att stötta : Betydelsen av hundunderstödd pedagogik
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur utbildade hundteam arbetar inom skola samt hundteamsförarnas upplevelse av vad denna insats har för betydelse för eleven. Studiens empiriska material har samlats in med hjälp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med åtta utbildade hundteamsförare. LÄS MER