Sökning: "spelmekanismer"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade ordet spelmekanismer.

  1. 6. Gamification : En kvalitativ studie om motivationsskapande genom spelmekanismer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny du Puy Elmsäter; Hanna Jensen; [2021]
    Nyckelord :gamification; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Self-Determination Theory; game mechanics; gamification; inre motivation; yttre motivation; Self-Determination Theory; spelmekanismer;

    Sammanfattning : Gamification är appliceringen av spelmekanismer i icke-spelkontextuella miljöer för att skapa motivation som kan användas för att utföra uppgifter. Denna uppsats avsåg utforska hur det appliceras och utvecklas på djupet, med fokusering på hur spelmekanismer påverkar inre och yttre motivation. LÄS MER

  2. 7. NÅ NÄSTA NIVÅ MED GAMIFICATION En studie kring tillämpning och potentiella nyttoeffekter av gamification

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Maria Berjaoui; Marcus Palmqvist; [2019-08-07]
    Nyckelord :gamification; nyttoeffekter; spel; spelmekanismer; tillämpning;

    Sammanfattning : Spel har länge engagerat och motiverat användare och teknikutvecklingen har möjliggjort en utökning av dess användningsområden. Spelmekanismer används inte längre enbart i spel utan kan identifieras inom många olika områden exempelvis i mobila applikationer, på arbetsplatser och i utbildningssammanhang. LÄS MER

  3. 8. Gamification som motivation till ett förändrat konsumtionsbeteende : En studie hur spelmekanismer och spelelement kan användas inom hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Strandberg; Vendela Vlk; [2019]
    Nyckelord :Gamification; gaming mechanisms; gaming element; sustainability; consumption; consumption habits; Gamification; spelmekanismer; spelelement; hållbar utveckling; konsumtion; konsumtionsvanor;

    Sammanfattning : Today, the climate has become an increasingly important question where consumption is one of the main contributing factors to global warming. The climate changes will continue to have a negative impact, not only on the environment but also on people, if nothing is done to reduce the greenhouse gases in the atmosphere. LÄS MER

  4. 9. UPPLEV GAMIFICATION : En studie om användarupplevelser av gamification samt dess upplevda syfte inom callcenters

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Lundberg; Linn Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Gamification; användarupplevelser; spelelement; psykologisk påverkan; beteendeförändring.;

    Sammanfattning : Gamification är ett relativt nytt fenomen som blir mer vedertaget i företagsvärlden. Kort beskrivet innebär det att spelmekanismer och spelelement implementeras i en icke-spelkontext, exempelvis inom ett informationssystem på ett företag. LÄS MER

  5. 10. Motivationsfaktorer i spelifiering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Leo Rogeman; Rasmus Persson; [2019]
    Nyckelord :Spelifiering; motivation; designstrategi; extrinsisk och intrinsisk motivation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Att motivera personer till användandet av implementerade system är idag en stor utmaning för företag. För att försöka lösa detta försöker många företag använda spelifiering som ett motivationshöjande verktyg. Denna studie behandlar spelifiering och hur motivation delas upp och används vid utvecklandet av spelifierade lösningar. LÄS MER