Sökning: "spelmekanismer"
Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade ordet spelmekanismer.
6. Gamification : En kvalitativ studie om motivationsskapande genom spelmekanismer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Gamification är appliceringen av spelmekanismer i icke-spelkontextuella miljöer för att skapa motivation som kan användas för att utföra uppgifter. Denna uppsats avsåg utforska hur det appliceras och utvecklas på djupet, med fokusering på hur spelmekanismer påverkar inre och yttre motivation. LÄS MER
7. NÅ NÄSTA NIVÅ MED GAMIFICATION En studie kring tillämpning och potentiella nyttoeffekter av gamification
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Spel har länge engagerat och motiverat användare och teknikutvecklingen har möjliggjort en utökning av dess användningsområden. Spelmekanismer används inte längre enbart i spel utan kan identifieras inom många olika områden exempelvis i mobila applikationer, på arbetsplatser och i utbildningssammanhang. LÄS MER
8. Gamification som motivation till ett förändrat konsumtionsbeteende : En studie hur spelmekanismer och spelelement kan användas inom hållbar konsumtion
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Today, the climate has become an increasingly important question where consumption is one of the main contributing factors to global warming. The climate changes will continue to have a negative impact, not only on the environment but also on people, if nothing is done to reduce the greenhouse gases in the atmosphere. LÄS MER
9. UPPLEV GAMIFICATION : En studie om användarupplevelser av gamification samt dess upplevda syfte inom callcenters
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Gamification är ett relativt nytt fenomen som blir mer vedertaget i företagsvärlden. Kort beskrivet innebär det att spelmekanismer och spelelement implementeras i en icke-spelkontext, exempelvis inom ett informationssystem på ett företag. LÄS MER
10. Motivationsfaktorer i spelifiering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Att motivera personer till användandet av implementerade system är idag en stor utmaning för företag. För att försöka lösa detta försöker många företag använda spelifiering som ett motivationshöjande verktyg. Denna studie behandlar spelifiering och hur motivation delas upp och används vid utvecklandet av spelifierade lösningar. LÄS MER