Sökning: "stereotypa könsroller"

Visar resultat 11 - 15 av 209 uppsatser innehållade orden stereotypa könsroller.

  1. 11. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Naja Khoury; Jennifer Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; förhållningssätt; miljö; material; genus; könsroller; närvaro; begränsningar; dominerande diskurser; feministisk poststrukturalism. positionering; subjektskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER

  2. 12. Är kvinnor mer religiösa än män? : En litteratusstudie om förhållandet mellan kön och religiositet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Charlotta Nässén; [2022]
    Nyckelord :religion; kön; könsskillnader; universalitet; socialisation; personlighet; forskningsbias; kulturpsykologi;

    Sammanfattning : Att kvinnor skulle vara mer religiösa än män är något som gjort sig gällande inom den religionspsykologiska forskningen under flera decennier. Företeelsen har traditionellt sett hävdats vara universellt gångbar och genom åren har flertalet teorier utvecklats med förhoppning om att beskriva orsaken till diskrepansen mellan könen. LÄS MER

  3. 13. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Norberg; Johanna Strandberg; [2022]
    Nyckelord :familjekonstellationer; bilderböcker; multimodal analys; könsnormer; genus markeringar; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER

  5. 15. Fritidslärares förståelse för jämställdhet och könsmönster : En intervjustudie om genusarbete i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Gidlöf; Annie Grelsson Lindeberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; genus; Hirdmans genusteori; jämställdhet; könsmönster; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fritidslärares förståelse för genus och hur de beskriver sig arbeta med genus i fritidshemmet med fokus på jämställdhet och könsmönster. För att svara på studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ metod använts där sex fritidslärare intervjuats. LÄS MER