Sökning: "stereotyper i socialt arbete"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden stereotyper i socialt arbete.
1. Äldres uppfattning om att åldras : -En kvalitativ intervjustudie om ålderism och att åldras i dagens samhälle
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Att åldras är ofrånkomligt, ändå finns det i samhället en negativ attityd om åldrande och en begränsad kunskap om vad ålderism är. Det finns därför en nödvändighet att studera ålderism och olika perspektiv på åldrande i socialt arbete. LÄS MER
2. Kvinnor som krossar glastaket : En studie om första linjens kvinnliga chefer inom vård och omsorgen från den privata och kommunala sektorn
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka första linjens chefers upplevelse i deras ledarskap, utmaningar samt med koppling till könsroller. Vi har valt att intervjua fyra kvinnliga första linjens chefer, detta för att kunna jämföra likheter och olikheter i deras ledarskap. LÄS MER
3. ”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. LÄS MER
4. Ensamhet bland individer med autismspektrumtillstånd. : En kvalitativ studie med fokus på individer med autismspektrumtillstånd egna upplevelser.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Individer med autismspektrumtillstånd (AST) är en sårbar grupp där kunskapsluckorna är många. Flera individer upplever bland annat social isolering, stigmatisering, resursbrist, otillräckliga kunskaper hos skol- och vårdpersonal och maktlöshet. LÄS MER
5. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER