Sökning: "stereotyper i socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden stereotyper i socialt arbete.

  1. 1. Äldres uppfattning om att åldras : -En kvalitativ intervjustudie om ålderism och att åldras i dagens samhälle

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ella Mononen; Elin Söderström; [2023]
    Nyckelord :ageism; elderly; aging; stigma and stereotypes; ålderism; äldre; åldrande; stigma och stereotyper;

    Sammanfattning : Att åldras är ofrånkomligt, ändå finns det i samhället en negativ attityd om åldrande och en begränsad kunskap om vad ålderism är. Det finns därför en nödvändighet att studera ålderism och olika perspektiv på åldrande i socialt arbete. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor som krossar glastaket : En studie om första linjens kvinnliga chefer inom vård och omsorgen från den privata och kommunala sektorn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Carola Hilbertsson Taki; Daisy Birdal; [2023]
    Nyckelord :Första linjens chef; kvinnor; ledarskap; vård och omsorg; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka första linjens chefers upplevelse i deras ledarskap, utmaningar samt med koppling till könsroller. Vi har valt att intervjua fyra kvinnliga första linjens chefer, detta för att kunna jämföra likheter och olikheter i deras ledarskap. LÄS MER

  3. 3. ”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cassandra Svedlund; Märtha Tjernström Steiner; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; genus; socialt kön; makt; normer och normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. LÄS MER

  4. 4. Ensamhet bland individer med autismspektrumtillstånd. : En kvalitativ studie med fokus på individer med autismspektrumtillstånd egna upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elin Bohman; Lars Andersson; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; AST; ensamhet; stöd; bemötande; KASAM; stigmatisering; stämpling;

    Sammanfattning : Individer med autismspektrumtillstånd (AST) är en sårbar grupp där kunskapsluckorna är många. Flera individer upplever bland annat social isolering, stigmatisering, resursbrist, otillräckliga kunskaper hos skol- och vårdpersonal och maktlöshet. LÄS MER

  5. 5. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; kunskap; socialt arbete; kurator; upplevd kunskap; adhd; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER