Sökning: "tpack"

Visar resultat 6 - 10 av 180 uppsatser innehållade ordet tpack.

  1. 6. Samspelet mellan teknologi, pedagogik och svenskämnesdidaktiska val i skrivundervisningen på högstadiet : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om digitaliseringens påverkan på deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Larsson; Malin Hedström; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; analogt skrivande; skrivundervisning; TPACK; svenskämnet; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattning och beskrivning kring huruvida digitaliseringen av skolan har påverkat deras skrivundervisning inom svenskämnet. Studien är gjord genom kvalitativa metoder där tio yrkesverksamma lärare från två olika skolor i Sverige har deltagit genom att besvara en enkät. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares användning av digitala teknologier i förskolan : En kvalitativ undersökning om vad som påverka förskollärarens val av tekniker i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Nyman; Wipawee Jaiyawung; [2024]
    Nyckelord :Digital technologies; digitization; preschool teachers; technology; TPACK-framework; Digitala teknologier; digitalisering; förskollärare; teknik; TPACK- ramverk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om svenska förskollärares användning av digitala teknologier på förskolan. Fokus på denna studie ligger på att få en förståelse i vad som påverkar förskollärarnas användning av digitala teknologier och om det kan kopplas till deras ålder och examensår. LÄS MER

  3. 8. Digital Tools of the Trade. A Qualitative Study of EFL Teachers’ Use of Digital Tools in a Swedish Post-Pandemic Context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Ellen Ek; [2023-06-13]
    Nyckelord :EFL; digital tools; Covid-19; secondary school;

    Sammanfattning : Due to the increased focus on digitalisation in Swedish schools resulting from the digitalisation of society, pedagogical practices have changed. The Covid-19 pandemic introduced unique challenges to many teachers as education moved online. As digital tools became necessary for teaching, the need for digital competence became acute. LÄS MER

  4. 9. Digital kompetens och användning av digitala verktyg – En kvantitativ studie om svensklärares digitala kompetens och användning av digitala verktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Caroline Anttila; Ida Johansson; [2023-02-14]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; skrivsvårigheter; svensklärare; SAMR; TPACK;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets snabba digitalisering påverkar skolan i allra högsta grad och skolorna ställs därmed inför stora utmaningar att förbereda eleverna för en digital framtid. Det digitala samhället kräver ett förändrat sätt att formulera sig i skrift och elever i skrivsvårigheter kan ofta hamna i kläm. LÄS MER

  5. 10. En studie om samspelet mellan högpresterande elever och digitala läromedel : Lärarens arbetssätt i årskurs 2–4 i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Svanholm; Rebecka Törnberg; [2023]
    Nyckelord :Digital learning materials; TPACK; The triadic interdependence model; High-achieving students; Digital competence; Mathematics teaching; Digitala läromedel; TPACK; Triadiska interdependensmodellen; Högpresterande elever; Digital kompetens; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the knowledge about how teachers work with digital learning material and high-achieving students in the subject of mathematics. The study is based on active teachers in grades two, three and four. LÄS MER