Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Exkludering iklädd kamouflage : En kvalitativ analys av vilka mönster Försvarsmakten arbetar med för att framställa kvinnor i deras kampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Samaher Louis; Emma Trolle; [2022]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; Försvarsmakten; intersektionalitet; kampanjfilmer; kvinnor; multimodal kritisk diskursanalys; representation; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att identifiera mönster för hur Försvarsmakten arbetar med att framställa kvinnor i deras kampanjfilmer. För att kunna uppfylla studiens syfte formuleras följande frågor: Vilka diskursiva grepp använder Försvarsmakten för att framställa kvinnor i deras kampanjfilmer? och Hur kan representationen av kvinnor förstås utifrån ett intersektionellt perspektiv?. LÄS MER

  2. 2. Redovisningsetik : En studie som undersöker hur företagsskandaler framställsi media

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nebay Hadgebes; Hanna Magan; Yosan Teklemariam Haile; [2022]
    Nyckelord :Corporate scandals; Accounting ethics; Ethical violation; Content analysis; Media analysis; Legitimacy theory; Stakeholder theory; Företagsskandaler; Redovisningsetik; Etisk övertramp; Innehållsanalys; Medieanalys; Legitimitetsteorin; Intressentteorin.;

    Sammanfattning : Media is something the public comes in contact with on a daily basis. Through numerous platforms, their overall goal is to spread information, messages, and pique interest. The power that the media has also means that they have a great influence on the public's perceptions and opinions about what is right and wrong. LÄS MER

  3. 3. ”Vanliga” kvinnor : en kritisk diskursanalys av den kvinnliga framställningen i kommersiellt syfte

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Wassberg; Eva-Louise Castefelt; [2020]
    Nyckelord :“ordinary” women; consumer culture; market communication; co-creation; traditional portrayal; identification; discourses; ethics.; “vanliga” kvinnor; konsumentkultur; marknadskommunikation; samskapande; traditionell framställning; identifiering; diskurser; etik.;

    Sammanfattning : Advertising and media creates and maintains standardized norms and beauty ideals for how women should look and it is often not realistic or representative of ordinary women. Consumers are now demanding representation of women who differs from the unreachable ideals and show how ordinary women actually look. LÄS MER

  4. 4. Prediction of Process Parameters for Powder Bed Fusion Using Electron Beam

    Master-uppsats, KTH/Materialvetenskap

    Författare :Teodor Haglund; [2020]
    Nyckelord :EBM; PBF-EB; Power Bed Fusion; Process Parameters; Parameters; Prediction;

    Sammanfattning : The Powder Bed Fusion using Electron Beam (PBF-EB) process is a highly complex additive manufacturing process. There are a very limited number of materials that have been used successfully, which limits the applications of the process, despite its well-documented advantages over conventional manufacturing. LÄS MER

  5. 5. Nyttan, nöjet och den europeiska volontären : En multimodal kritisk diskursanalys om hur resebolaget Kilroy väljer att kommunicera kring sina volontärresor utifrån ett eurocentriskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Rosengren; Emma Wallskog; [2020]
    Nyckelord :Volunteer trips; travel agency; Kilroy; marketing communication; voluntourism; post colonialism; globalisation; eurocentrism; MCDA; Volontärresor; resebolag; Kilroy; marknadskommunikation; volonturism; postkolonialism; globalisering; eurocentrism; MCDA.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på resebolaget Kilroys marknadskommunikation om volontärresor i Sydafrika. Studien bygger på en analys av bolagets marknadsföring av två destinationer och innehåller såväl skriftligt som visuellt material. LÄS MER