Sökning: "unethical marketing"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden unethical marketing.

  1. 6. Barn i Instagramflödet : En kvalitativ studie om föräldrars ställningstaganden till barn som exponeras i marknadsföring av influencers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Kajsa Albinsson; Emma Andersson; Therese Oscarsson; [2021]
    Nyckelord :Marketing ethics; moral identity; child advertising; sharenting; social media; influencer marketing; social media influencer; influencer endorsment; celebrity endorsment; storytelling;

    Sammanfattning : Frankrike är det första landet i världen att ta ställning till barns exponering i marknadsföring. I april år 2021 tillträdde den världsunika lagen som ska skydda barn från att utnyttjas av andra parter i marknadsföringssammanhang. LÄS MER

  2. 7. Oetisk marknadsföring i sociala medier : ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Jonsson; William Lundin; Valentina Mikulic; [2020]
    Nyckelord :ethics; marketing; social media; influencer; unethical; marketer; etik; marknadsföring; sociala medier; influencer; oetiskt; kommunikatör;

    Sammanfattning : Teorin som ställs i denna studie är att det utvecklats ny problematik i samband med uppkomsten av marknadsföring i sociala medier. I denna studie identifieras de etiska utmaningarna och hur konsumenterna påverkas av dem. LÄS MER

  3. 8. Willing to shop like a (wo)man? : A consumer perspective on the perception of Pink Tax

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Elina Magnusson; Maja Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Pink Tax; price discrimination; gender based pricing; gendered products; perception; pricing; purchases; gender; men; women; Sweden.;

    Sammanfattning : Title: Willing to shop like a (wo)man? - A consumer perspective on the perception of Pink Tax Subject: Bachelor thesis in business administration, 15 hp Authors: Maja Eriksson & Elina Magnusson Purpose: The purpose of this study is, therefore, to compare the perceptions about the Pink Tax between men and women in Sweden, including how the price influences the willingness to buy as well as perceived price fairness and perception of gendered products. Methodology: The study was conducted by qualitative interviews with a semi structured interview. LÄS MER

  4. 9. HBTQI-riktad marknadsföringsetik, en risk eller en chans?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Jacob Svenberg; Anders Vilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :HBTQI; marknadsföring; HBTQI-inkludering; pinkwashing;

    Sammanfattning : Attityden till HBTQI-personer blir allt mer positiv i samhället och studier visar att Sverige är ett av de länder i världen som har bäst attityder gentemot homosexuella. Samtidigt blir också marknadsföring ett allt mer självklart inslag i vår vardag, något som gör det viktigt för företag att sticka ut i det redan övermättade medielandskapet. LÄS MER

  5. 10. Ethical vs unethical minded consumer groups: Effects through the mediation of the Theory of Planned Behaviour on the Intention to Purchase during price promotion periods in the United Kingdom

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Puteri Nur Najwa Megat Husni; Agathe Dugleux; [2020]
    Nyckelord :Consumer behaviour; Ethicality in consumption; Price promotion effects; Theory of Planned Behaviour; Structural Equation Model; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Ethical vs unethical minded consumer groups: Effects through the mediation of the Theory of Planned Behaviour on the Intention to Purchase during price promotion periods in the United Kingdom. Date of the Seminar: 4th June 2020 Course: BUSN39 Degree project in Global Marketing Authors: Agathe Dugleux and Puteri Nur Najwa Megat Husni Supervisor: Javier Cenamor Keywords: Consumer behaviour, Ethicality in consumption, Price promotion effects, Theory of Planned Behaviour, Structural Equation Model. LÄS MER