Sökning: "uppföljning på läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden uppföljning på läsning.

  1. 6. Hur speciallärare och specialpedagoger arbetar med och följer upp screening och kartläggning av elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofi Paulsen; Jennie Tengblad; [2019]
    Nyckelord :Kartläggning; läsning; normerad; screening; screeningtest; testteori;

    Sammanfattning : Abstrakt Utbildning i dag ställer höga krav på läsförmågan. Skolans uppdrag är att säkerhetsställa att eleverna lär sig att läsa. Ett sätt att följa elevers läsförmåga är att använda sig av screeningtest och kartläggningsmaterial i kombination med att följa upp och arbeta med resultaten. LÄS MER

  2. 7. Kvalitetssäkring av högre utbildning : en jämförande analys av vägledande dokument inom EHEA

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Bogren Svensson; [2018]
    Nyckelord :quality assurance; higher education; the Bologna process; Universitetskanslersämbetet; critical discourse analysis; social semiotics; kvalitetssäkring; högre utbildning; Bolognaprocessen; Universitetskanslersämbetet; kritisk diskursanalys; socialsemiotik;

    Sammanfattning : I studien analyseras och jämförs två versioner av det vägledande dokumentet ESG (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area). Skrivelserna i dokumenten uttrycker standarder och riktlinjer som har till syfte att vägleda lärosäten i arbetet med kvalitetssäkring av högre utbildning inom EHEA (European Higher Education Area). LÄS MER

  3. 8. Metoder för läsning : En studie om att läsa och följa upp litteratur på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Gardstig; [2018]
    Nyckelord :Reading; literature; literature teaching; follow-up; elementary school; middle school; Läsning; litteratur; litteraturundervisning; uppföljning; grundskola; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studien är en fenomenologisk studie som belyser lärares uppfattning om sin litteraturundervisning på mellanstadiet. Syftet är att genom enkäter och intervjuer ta reda på vilka arbetssätt som lärare använder vid läsning, hur arbetet med litteratur följs upp, hur användandet av litteratur skiljer sig mellan de olika årskurserna samt hur läraren motiverar sina arbetssätt som de använder vid litteraturundervisning. LÄS MER

  4. 9. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  5. 10. Första läsundervisningen i årskurs 1 : Hur klasslärare uppfattar och beskriver den första läsundervisningen i årskurs 1 utifrån elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madlene Carlswärd; [2016]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogik; specialundervisning; undervisning; läsning; tidig läsundervisning; speciallärarroll;

    Sammanfattning : Att som klasslärare ansvara för läsundervisningen i årskurs 1 kan uppfattas som ett komplext uppdrag. Man bör ha god kunskap om läsprocessen och dess olika utvecklingsnivåer för att kunna möta eleverna där de befinner sig i läsutvecklingen, samtidigt som yttre faktorer kan påverka möjligheterna till individanpassad undervisning. LÄS MER