Sökning: "vad är konsumtionssamhälle"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden vad är konsumtionssamhälle.

  1. 11. ICA likes you, do you like ICA?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Johanna Lundberg; Caroline Ullman; [2015]
    Nyckelord :consumtion society; strategic communication; brand relations; brand building; commercialization; ICA; ICA Student; digitization; social media; Facebook; participatory culture; word of mouth; lifestyle; power structures; interviews; focus groups; publicity;

    Sammanfattning : Idag finns det begränsade teorier som behandlar det postmoderna konsumtionssamhället utifrån ett medie- och kommunikationsvetenskaligt perspektiv. Syftet med examensarbetet är att undersöka spänningsfältet mellan ICA och högskolestudenter i ett konsumtionssamhälle genom att granska varumärkeskommunikationens betydelse på digitala plattformar. LÄS MER

  2. 12. Modeindustrins gröna marknadsföringsstrategi : En studie om Åhléns och Filippa K

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Priya Mohsin; [2015]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; Grön marknadsföringsstrategi; Konsumentsamhälle; Fast fashion; Slow fashion; Greenwashing; Grön marknadskommunikation; Konsumentbeteende; Attityd och beteende gap;

    Sammanfattning : Den senaste tiden har miljödebatten vuxit sig stor och den kopplas allt mer samman till det ohållbara konsumtionssamhället som vi lever i idag. Modeindustrin utgör en stor del i den ohållbara utvecklingen av samhället och genom ett hållbarhetsengagemang börjar många modeföretag försöka få bukt på miljöproblemet och flera andra sammanhängande globala problem. LÄS MER

  3. 13. Med inlevelse – En studie om marknadskommunikation, storytelling och målgrupper i upplevelseindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Magdalena Björklund; [2014-03-07]
    Nyckelord :Storytelling; kommunikation; marknadskommunikation; målgrupper; upplevelseindustrin; konsumtionssamhälle; retorik; marknadsföring; konsumenter; känslor; livsstil; narrativitet; berättelser; konsumentbeteende; consumer behaviour;

    Sammanfattning : Titel: Med inlevelse – En studie om marknadskommunikation, storytelling och målgrupper i upplevelseindustrin. Författare: Magdalena Björklund Uppdragsgivare: Stylt Trampoli AB Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet. LÄS MER

  4. 14. "Mamma, kan jag få en Iphone?" : En studie om ensamstående mödrars upplevelser av att leva med enskilt ekonomiskt ansvar i dagens konsumtionssamhälle.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Camilla Tsamba; Olivia Mach; [2014]
    Nyckelord :Ensamstående mammor; konsumtionssamhälle; ekonomiskt ansvar; låg inkomst; socialt utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad det betyder att vara ensamstående mamma samt vilka svårigheter dessa möter i ett konsumtionssamhälle. Huvudfrågorna i uppsatsen är: Vad innebär det att vara ensamstående mamma och hur påverkas de av att ha enskilt ekonomiskt ansvar? Hur är det att hushålla med låga inkomster som ensamstående och utföra omsorgsarbete och ge det bästa för barnens välbefinnande? Genom tidigare forskning och kvalitativ metod intervjuade vi fem ensamstående mödrar och uppsatsens huvudfrågor lyckades bli besvarade. LÄS MER

  5. 15. "Kan vi köpa den bilen, mamma?" : En studie om hur föräldrar upplever att deras barn påverkas av tevereklam

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Daniel Ulvenfalk; Anton Larsson; [2014]
    Nyckelord :affections; children; commercial; effects; TV; barn; effekter; påverkan; reklam; TV;

    Sammanfattning : I dagens konsumtionssamhälle bombarderas tevepubliken ständigt med reklamfilmer om olika produkter och tjänster. Trots ett konvergerande medielandskap med en uppsjö nya teknologiska innovationer har televisionen bevarat sin starka ställning i de svenska folkhemmen och är fortfarande det mest frekvent använda mediet bland barn. LÄS MER