Sökning: "valfilmer"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet valfilmer.

  1. 6. Valet 2018 - svänger du åt vänster, svänger jag åt höger : En kvalitativ semiotisk, retorisk och ideologisk analys av Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas valfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katja Sjöblom; Sanna Staflund; [2019]
    Nyckelord :Political communication; semiotics; rhetorics; ideology; election films; political advertisement; Politisk kommunikation; semiotik; retorik; ideologi; valfilmer; politisk reklam;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på hur Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna konstruerat en av sina valfilmer inför valet 2018. Studiens syfte är att undersöka hur visuella och retoriska medel används och samverkar samt hur respektive partis ideologi tydliggörs i valfilmerna. LÄS MER

  2. 7. Slaget om väljarna : En analys av politisk kommunikation i ord och bild 2010-2018

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maia Hörstadius Lundblad; John Hollstein Söderberg; [2018]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; framing; agenda setting; valkampanj; valfilm; mediering;

    Sammanfattning : Den här undersökningen är en kvalitativ innehållsanalys för vilka typer av gestaltningstekniker Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna använder sig av i sina valfilmer under valkampanjerna 2010, 2014 och 2018. Ett kodschema inspirerat av Fairhurst och Sarr i boken “ The art of Framing: Managing the Language of Leadership” har legat till grund för att kunna besvara frågorna “vilka budskap som förs fram i filmerna och hur de gestaltas, hur denna gestaltning förändrats över tid genom valrörelserna och om det i så fall finns skillnader mellan valrörelser och partier. LÄS MER

  3. 8. Berättelsen om Sverige – ett narrativ med hotet som hopp : En analys av politiska valfilmer från 2014 och 2018

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Robin Högfors; Albin Sundberg; [2018]
    Nyckelord :valfilmer; politisk kommunikation; storytelling; Socialdemokraterna; Moderaterna; Sverigedemokraterna; Miljöpartiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats använder svenska politiska partiers valfilmer som analysobjekt för att studerahuruvida övertygelsemedel tar form av storytelling framför saklighet. De partiers valfilmer somanalyseras är Socialdemokraternas, Moderaternas, Sverigedemokraternas och Miljöpartietsfrån 2014 samt 2018. LÄS MER

  4. 9. Populism och propaganda i politiska valfilmer : En kvalitativ innehållsanalys av Sverigedemokraternas, Nya Moderaternas och Socialdemokraternas valfilmer inför valet 2014 samt kommande val 2018

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Maja Brink; Diana Jaber; [2018]
    Nyckelord :Populism; propaganda; retorik; multimodal diskursanalys; Sverigedemokraterna; Nya moderaterna; Socialdemokraterna;

    Sammanfattning : Politisk kommunikation används i många olika medier. Denna uppsats syfte är att undersöka hur populism och propaganda ges till uttryck i de tre svenska största partiernas valfilmer. En från respektive parti 2014 och en från respektive parti 2018. LÄS MER

  5. 10. Makt och mening : Valfilmens kommunikativa funktion

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Ehrning; [2015]
    Nyckelord :Retorik; feministiskt initiativ; sverigedemokraterna; reklam; valfilmer; uppsala; schyman; åkesson;

    Sammanfattning : .... LÄS MER