Sökning: "visual rhetorics"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden visual rhetorics.

  1. 1. En bild säger mer än tusen ord - men håller texten med om dem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jenny Suurküla; [2022-08-01]
    Nyckelord :Multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; mediegestaltning; flyktingar; asylsökande; visuell retorik; tabloider;

    Sammanfattning : The news media has a large hand in how we perceive the world around us, and one sensitive topic which is widely reported on is refugees and asylum seekers. Therefore, there is and has been a great deal of research made on the subject internationally. LÄS MER

  2. 2. Kae Tempests visuella retorik : “Riots are tiny though, systems are huge”

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Teodor Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :Retorik; semiotik; musikvideo; politik; samhällskritik; Kae Tempest; Europe is Lost;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att studera filmmediets retorik i Kae Tempest musikvideo till låten Europe is Lost. Den retoriska situationen närmas genom att studera hur Tempest använder sig av filmklipp från nyhetsmedia och populärkultur som semiotiska tecken. I detta analyseras även Tempest användning av satir och humor. LÄS MER

  3. 3. Media portrayal of Syrian and Ukrainian refugees

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Bendes; Julia Mardell; [2022]
    Nyckelord :media portrayal; ethical journalism; visual rhetorics; refugees; news value criterias; Social Sciences;

    Sammanfattning : Newspapers and media have always played a critical role in society and have come to shape the way we reflect and perceive news and societal issues. Journalists are conveyer of a message and act as a moderator to shape and set the agenda for the public opinion and the public discourse. LÄS MER

  4. 4. Vill du vara en bra eller dålig människa? : En kritisk visuell retorikanalys av UNHCR:s övertygelsestrategier i reklamfilmer om flyktingkrisen i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Sjöstedt; Elin Öström; [2022]
    Nyckelord :UNHCR; Charity advertising; Rhetorical analysis; Persuation strategies; Humanitarian organizations; UNHCR; Välgörenhetsreklam; Retorisk analys; Övertygelsestrategier; Välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : It’s significant for charities to incorporate persuasion strategies into their communication to create engagement and encourage donations. This is especially important in circumstances of war due to the millions of people who are forced to flee and need emergency assistance. LÄS MER

  5. 5. Från demonstration till individuell kunskap : en studie om samspelet mellan kommunikation och inlärning med fokus på ämnet slöjd

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Morgan Mattisson; Emil Persson; [2020]
    Nyckelord :sloyd; demonstration; learning; smooth transition; understanding; VAK; visual; auditory; kinesthetic; learning style; learning strategies; rhetoric; leadership; slöjd; demonstration; inlärning; genomgång; övergång; förståelse; VAK; visuell; auditiv; kinestetisk; inlärningsstil; lärstrategier; retorik; ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie försöker vi finna svar på hur en praktisk lärardemonstration kan utföras på ett pedagogiskt vis. Vi undersöker även övergången från den stund som domineras av läraren till den stund som utmärks av individuellt elevarbete. LÄS MER