Sökning: "visuell retorik analys"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden visuell retorik analys.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. Klick! – ett fotografi blir till : den retoriska energin i Lennart Nilssons bilder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Kim Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Fotografi; retorik; visuell retorik; semiotik; denotation; konnotation; punctum; emotionell appell; Lennart Nilsson.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Fotografier är estetik och retorik förenade och äger en fascinerande dragningskraft. De har förmågan att ordlöst fånga företeelser och fängsla sin publik. Det blir retoriskt i bemärkelsen att det som påverkar våra värderingar och synsätt formar också vår blick på världen. LÄS MER

  3. 3. Barcelona as a place brand, a study on visual communication and place marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jonatan Matias Salinas; Maja Wastesson; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; platsmarknadsföring; varumärke; platsvarumärke; varumärkesstrategi; grafisk design; retorik.;

    Sammanfattning : Betydelsen av att etablera och bevara ett starkt varumärke av en plats eller stad, så kallad platsmarknadsföring, är av största intresse för en plats, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. En del i ledet av att etablera ett starkt varumärke består av att arbeta med kommunikation i olika format, till exempel genom visuell kommunikation vars syfte är att stärka den grafiska profilen inom bland annat reklam, webb, sociala medier, skyltning och illustrationer. LÄS MER

  4. 4. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  5. 5. Lugn, bara lugn : En visuell Analys av “Om krisen eller kriget kommer”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tove Swartling-Eriksson; [2023]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visuell retorik; visuell analys; identifikation; representation; myndighetsinformation; statlig information; information; riskkommunikation; Om krisen eller kriget kommer; krisberedskap; känslor; lugn; oro;

    Sammanfattning : Den här studien i visuell kommunikation analyserar MSB’s broschyr “Om krisen eller kriget kommer” som 2018 skickades ut till 4,9 miljoner svenska hushåll. Den använder visuell analys med fokus på komposition och visuell retorik med inriktning på Burkes identifikationsteori för att besvara frågorna “Hur kan vi se på hur bilder används för att förmedla lugn och oro i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’?” och “Hur och till vilket syfte använder bilderna i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’ sig av identifikation som en retorisk strategi?”. LÄS MER