Sökning: "§hållbar utveckling i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 353 uppsatser innehållade orden §hållbar utveckling i skolan.
1. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Problematisk skolfrånvaro har på senare år ökat och kommit att bli ett samhälleligt problem. Barns framtid och utveckling är till stor del präglad av att de klarar av skolan. LÄS MER
2. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER
3. Business Model Innovation for Energy Communities : A Cross-Comparative Analysis with the Business Model Canvas in the Swedish energy market
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis undertakes a thorough exploration of business models for energy communities, specifically tailored to the unique requirements of the Swedish energy sector. Its objective is to identify and evaluate global business models for energy communities, focusing on their applicability within Sweden's regulatory, market, and socio-cultural contexts. LÄS MER
4. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER
5. ICT och CO2 : Skattningsmodell för digitala CO2-avtryck
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Användningen av fossila bränslen och den ökade digitaliseringen har båda en stor påverkan på klimatet. Klimatförändringar är ett allvarligt hot och många länder arbetar för att minska växthusgasutsläppen. Trots ökad användning av förnybar energi är energisektorn fortfarande en stor källa till utsläpp. LÄS MER