Sökning: "vad är tqm"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden vad är tqm.

  1. 1. Framgångsrik implementering av processbekräftelse : En fallstudie på LKAB om arbetssättet processbekräftelse och projektet Störningsfri pelletsproduktion

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Filip Flygare; [2023]
    Nyckelord :gemba walk; lean; LKAB; offensive quality development; process confirmation; TQM.; gemba walk; hörnstensmodellen; lean; ledarslingan; ledartid; LKAB; offensiv kvalitetsutveckling; processbekräftelse; TQM; verksamhetsrunda;

    Sammanfattning : Several companies have been inspired by Lean to achieve continuos improvement in their operations. Unfortunately, many manufacturing industries have struggled with the successful implementation of such improvement programs. LÄS MER

  2. 2. Faktorer för ökad kvalitet i byggbranschen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Petter Petersson; Adam Andersson; [2020]
    Nyckelord :BIM; digitization; selfcontrol; quality control; quality assurance; requirements; Total quality management; TQM; BIM; digitalisering; egenkontroller; kvalitetsstyrning; kvalitetssäkring; kravställning; Total quality management; TQM;

    Sammanfattning : Byggindustrin förknippas ibland med bristande kvalitet. Genom att använda kvalitetsstyrningsverktyg i produktionen ska rätt kvalitet på slutprodukten ges. I rapporten studeras kvalitetsarbetet på ett entreprenadföretag för att undersöka om något kan göras annorlunda för att höja kvaliteten på slutprodukten. LÄS MER

  3. 3. Hur kan det systematiska kvalitetsarbetet förbättras? : En fallstudie av barn- och utbildningsförvaltningens kvalitetsarbete i en kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Lis Ryberg; [2020]
    Nyckelord :bottom-up; commited leadership; long-term view; participation; school; school law; systematic quality work; topdown; total quality management TQM ; bottom-up; delaktighet; engagerat ledarskap; långsiktighet; offensiv kvalitetsutveckling; skollag; skolväsendet; systematiskt kvalitetsarbete; top-down;

    Sammanfattning : A case study has been conducted in a municipal child and educationadministration. The aim was to develop a management system for thesystematic quality work at an overall level and identify what isimportant to think about to make the system work in theorganization. LÄS MER

  4. 4. ”De ska kunna tacka även för ett nej” : En kommuns förbättringsresa för ökad kundnöjdhet och NKI - Nöjd Kund Index för bygglov

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Alexandra Svanberg Havik; [2020]
    Nyckelord :Quality management; Trust Based Governance and Management; Total Quality Management; TQM; Satisfied Customer Index; Kvalitets- och verksamhetsutveckling; Tillitsbaserad styrning och ledning; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen; Nöjd Kund Index; NKI;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utforska initiativ som ökar kundnöjdheten i en kommunal verksamhet. En kommun, Helsingborg, som lyckats väl i att utveckla en hög kundnöjdhet i den nationella undersökningen Nöjd Kund Index inom myndighetsområdet bygglov har studerats. LÄS MER

  5. 5. Kundperspektiv i uppföljning av insats-vård-och omsorgsboende : Ett steg närmare

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Sandra Ullén; [2020]
    Nyckelord :customer; customer perspective; Total Quality Management; puplic sector; social services; care and nursing home; Kund; kundperspektiv; Total Quality Management; offentlig sektor; socialtjänst; vård-och omsorgsboende;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur kundfokus enligt Total Quality Management kan förstärkas i socialtjänstens uppföljning av insatsen vård-och omsorgsboende. Genom kvalitativ metod har dokumentanalys och kartläggning av dokument från socialstyrelsen och tre olika kommuner genomförts för att undersöka vilka verktyg för kvalitetssäkring som används av socialtjänsten idag. LÄS MER