Sökning: "Bång"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade ordet Bång.

  1. 1. Hör en homogen periodisering hemma i ett heterogent klassrum? : En översikt av forskning gällande periodisering och historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :ANTHONY BÅNG; IDA JÖNSSON; [2024]
    Nyckelord :Eurocentrism; Historical Narratives; History Teaching; Interculturality; Periodization;

    Sammanfattning : The way in which humanity’s past is categorized has a considerable impact on people’s perceptions of history. Hence, it is crucial for history professors to reflect on and be aware of how various periodizations may affect their teaching. LÄS MER

  2. 2. Patienters erfarenheter av livsstilsförändringar vid prediabetes : En litteraturöversikt med systematisk ansats

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jenny Bergvall; Linnea Bång; [2023]
    Nyckelord :Prediabetes; Lifestyle change; Patient participation; Support; Self-efficacy; Prediabetes; Livsstilsförändring; Patientdelaktighet; Stöd; Tilltro till egen förmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes utgör den fjärde största orsaken till förtidig död i världen. Sjukdomen medför ofta komplikationer, ökad risk för hjärtkärlsjukdom och lidande för patienter och närstående. Diabetesrelaterad vård kostar samhället stora resurser. LÄS MER

  3. 3. De predikande pigorna i 1700-talets Sverige: medicinska och teologiska föreställningar om övernaturlig fasta, svärmeri och besatthet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Alexander Johansson; [2023]
    Nyckelord :Ester Jönsdotter; Magnus Gabriel von Block; Jesper Swedberg; Sara Stina Schultz; Johan Tybeck; Elisabeth Isaacsdotter Lisbetta ; Karin Persdotter; Bång-Karin; Mårten Thunborg; Åke Svensson; Wiklundska väckelsen Tornedalen ; Swedenborgare; Predikande pigor; Svärmeri; Pietism; Besatthet; Fasta; Anorexia Nervosa; Medikalisering; Medicalization; Possession; Enthusiasm; Supernatural fast; Medicin 1700-tal; Medicine 18th Century Sweden; Luthersk ortodoxi; Demonology; Demonomania; Carl von Linné; François de Sauvage; Fredrich Hoffmann; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The Preaching Maids in 18th Century Sweden: medical and theological conceptions of supernatural fast, enthusiasm and possession. This thesis examines the relationship between medicine and theology in 18th century Sweden through supernatural fast, enthusiasm (svärmeri) and possession, three terms that all encompass religiously understood diseases. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  5. 5. The Class of Us: A Study Across Several Schools in Sweden Comparing the EFL Comprehension of Playing the Video Game The Last of Us Versus Viewing the Television Adaptation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Robert Bång; Simon Torffvit; Anton Grandi; [2023]
    Nyckelord :Comparative; Comparative Study; Quantitative; English; EFL; English as a Foreign Language; SLA; Second Language Acquisition; Comprehension; Test; Video Games; Video Game; CALL; Computer assisted language learning; The Last of Us; TLoU; The Last of Us: Remastered; Naughty Dog; PlayStation; HBO; Home Box Office; Game; Games; Computer Games; Skolverket; Upper Secondary School; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Sweden; Control Group; Immersion; Multimodality; Interactivity; Interactive; Television; Television series; Media; Audiovisual media; Audiovisual; Large-scale; Gender; Program; Video Game Literacy; Game Literacy; Narrative; Educational; Serious Games; Mature; Problem of Content; Attitudinal; Survey; Likert-scale; Likert; Interventionist; Narratology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Contemporary English as a foreign language (EFL) classrooms in upper secondary schools in Sweden make frequent use of receptive media such as movies and television to facilitate language learning. The more interactive medium of video games is seldom used for the same purpose, despite previous research indicating that the added layer of interactivity can bring benefits such as improvements to vocabulary, written production and reading comprehension. LÄS MER