Sökning: "Begrepp inom företagsvärlden"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Begrepp inom företagsvärlden.

  1. 1. Ett ägarbytes påverkan på styrning och ledning : En kvalitativ undersökning av ett företag i förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elias Lindström; Nils-Fredrik Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Agentteori; Corporate Governance; Ekonomistyrning; Ägarbyte; Ägarstruktur;

    Sammanfattning : Corporate Governance är ett väletablerat begrepp inom både akademisk forskning och i företagsvärlden. Tidigare forskning inom området har till stor del varit av kvantitativ natur och denna kvalitativa studie bidrar till en djupare analys av ett företag som nyligen genomgått ett ägarbyte där de gamla och de nya ägarna är av olika ägartyper. LÄS MER

  2. 2. Millennials i den digitala sektorn : En fallstudie om hur du motiverar och behåller generationen på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Linderoth; Ebba Alsterlund; [2019]
    Nyckelord :Millennials; motivation; Self-determination theory; inre motivation; yttre motivation; belöningar; belöningssystem; digital sektor; IT;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har bidragit till att den digitala sektorn har blivit näringslivets största tillväxtområde. Statistiska undersökningar visar att den svenska arbetsmarknaden år 2022 kommer sakna 70 000 individer som besitter rätt IT-kompetens. LÄS MER

  3. 3. "Vi vill vara ett hållbart företag i ett hållbart samhälle." : En kvalitativ studie i hur klimatbelastande företag konstruerar hållbarhet.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jenny Nilsson; Ida Vesterlund; [2017]
    Nyckelord :Sustainability communication; sustainability; discourse analysis; discourse theory; weak sustainability; strong sustainability; climate compromising hållbarhetskommunikation; hållbarhet; diskursanalys; diskursteori; svag hållbarhetsdiskurs; stark hållbarhetsdiskurs; klimatbelastande; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”We want to be a sustainable company in a sustainable society.” A qualitative study of how climate comprimising companies construct sustainability. The aim of this study is to examine how companies in a climate compromising industry construct the concept of sustainability within its external communication. LÄS MER

  4. 4. eWOM-Affordance i Sociala Medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Sara Jirholm; [2015]
    Nyckelord :Affordance; Social media; electronic word-of-mouth; Affordance; Sociala medier; electronic word-of-mouth;

    Sammanfattning : Word-of-mouth (WOM) är ett begrepp som länge varit känt inom företagsvärlden och syftar till fenomenet där kunder delar med sig muntligt av sina erfarenheter gällande produkter eller tjänster som de köpt eller på annat vis tagit del av. Detta begrepp har uppmärksammats inom forskning på grund av den inverkan den har hos potentiella kunder och på ryktet av den produkt, tjänst eller märke som kunderna pratar om. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta internt med Corporate Social Responsibility : Hur Corporate Social Responsibility påverkar hållbarhet och välmående bland socialarbetare

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Lovisa Lindström; [2015]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; sustainability; well-being; social workers; Företagens sociala ansvar; företagens samhällsansvar; hållbar utveckling; ansvarstagande; hållbarhet; välmående; socialarbetare;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsiblity is today a well known concept in the business world. The concept contains responsibility and sustainability for those who chose to work with Corporate Social Responsibility and the three responsibility areas within the concept. LÄS MER