Sökning: "CSR-engagemang"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade ordet CSR-engagemang.

  1. 21. Ett företags CSR engagemang : Hur påverkar en verkställande direktörs personliga egenskaper och engagemang ett företags CSR engagemang?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Eva Kjellberg; Trude Blomquist; [2015]
    Nyckelord :CEO commitment; CSR commitment; CSR; Corporate Social Responsibility; stakeholder theory; legitimacy theory; institutional theory; agency theory; stewardship theory; vd engagemang; CSR engagemang; CSR; Corporate Social Responsibility; intressentteori; legitimitetsteori; institutionell teori; agentteori; stewardshipteori;

    Sammanfattning : Inledning: CSR är ett ämne som det forskats mycket kring. Företrädesvis har forskningen varit inriktad på att undersöka företags CSR i förhållande till finansiell prestation men tidigare forskning gällande kombinationen verkställande direktörs personliga egenskaper och verkställande direktörs engagemang i CSR i förhållande till ett företags CSR engagemang är sällsynt. LÄS MER

  2. 22. Corporate Social Responsibility och varumärkesarbete : Hur företag använder CSR för att stärka sitt Employer Brand

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefin Sandwall; Maria Lidholm; David Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :CSR; Employer Branding; Employer Attractiveness; Kommunikationsstrategi;

    Sammanfattning : Uppsatsen berör det allt vanligare begreppet CSR (Corporate Social Responsilitility), det vill säga företags samhällsansvar. Genom att uppmärksamma trender och studenters intresseområden kan företag öka sin attraktivitet i sitt arbetsgivarvarumärke, Employer Brand. LÄS MER

  3. 23. Kan CSR inom tobaksindustrin skapa legitimitet? : En studie om konsumenters uppfattning av Philip Morris International CSR-engagemang

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tone Røsand; Therese Wrangdahl; [2014]
    Nyckelord :Legitimitet; CSR; kontroversiell industri; tobaksindustrin; konsumenter; uppfattning; Philip Morris International;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) har under modern tid växt fram att bli ettstandardförfarande bland företag och en strategi för att eftersträva legitimitet. Grundati ökade krav och förväntningar från omgivande aktörer, åtar sig organisationer ettsamhällsansvar utifrån ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. CSR integrerat i affärsidén- har det någon betydelse för företagens framgång?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Aida Mekonnen; Victoria Klyukina; [2014]
    Nyckelord :Framgång; CSR; CFP; CSR-strategier; Stakeholders theory; intressenter; CSR-kommunikation; fördelar med CSR;

    Sammanfattning : Titel: CSR integrerat i affärsidén – har det någon betydelse för företagens framgång? Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi, 15 hp Författare: Aida Mekonnen & Victoria Klyukina Handledare: Agneta Sundström Examinator: Lars-Johan Åge Datum: 2014- Juni Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur små och medelstora företag arbetar med CSR och att analysera om det finns en koppling mellan framgångsrika företag och integration av CSR i deras affärsidén. Metod: Arbetet grundar sig på både kvantitativ och kvalitativ sekundär data. LÄS MER

  5. 25. Implementering av ”Evaluation of business partners” inom Boliden : en utvärdering och fallstudie av Evaluation of Business Partners

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Henrik von Scheele; Fredrik Uggla; [2013]
    Nyckelord :Boliden; CR; CSR; Corporate Social Responsibility; hållbar utveckling; ansvarsfullt företagande; Evaluation of business partners; företagsledning; strategi; samarbetspartners; implementering; gruvindustrin; gruvbranschen; riskminimering; legitimitet;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR), även kallad hållbar utveckling och ansvarsfullt företagande, var en term som började användas i slutet av 60-talet. Det är en arbetsmodell där syftet är att få företag ta ansvar för verksamheten och uppmuntra till en positiv inverkan på miljön, marknaden, samhället och anställda. LÄS MER