Sökning: "CSR-engagemang"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade ordet CSR-engagemang.

  1. 11. Har oansvarigt beteende en starkare påverkan på den finansiella prestationen än ansvarsfullt beteende? : En kvantitativ studie på 567 publika bolag under en elvaårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Andrea Averland; Elina Strand; [2018]
    Nyckelord :CSR; CSI; ESG; miljödimension; social dimension; företagsstyrningsdimension; legitimitetsteorin; slack resources teorin; intressentteorin; riskhanteringsteorin; neoklassisk teori; Tobin´s Q; ROA och ROE.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Har oansvarigt beteende en starkare påverkan på den finansiella prestationen än ansvarsfullt beteende? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Andrea Averland och Elina Strand Handledare: Jan Svanberg Datum: 2018 - Maj Syfte: Det nya begreppet CSI som indikerar på företagens sociala oansvariga beteende diskuteras alltmer frekvent som motpart till begreppet CSR som indikerar på företagens sociala ansvarsfulla beteende. Då det verkar som att CSI har en chockverkande effekt på intressenterna av en omfattning som inte motsvaras ens av stora CSR-ansträngningar, då omfattningen av den chockverkande effekten och dess orsaker ännu till stor del är okända. LÄS MER

  2. 12. Detaljhandeln och CSR : Hur kan ett aktivt CSR-arbete betraktas vara en långsiktig konkurrensfördel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Gustav Johansson; Matilda Schyberg; [2018]
    Nyckelord :CSR; resource based view; retail; sustainability; competitive advantage; resource; VRIO-framework.; CSR; den resursbaserade vyn; detaljhandeln; hållbarhet; konkurrensfördel; resurs; VRIO-ramverket.;

    Sammanfattning : Det har blivit till en global insikt att jordens framtid, i mångt och mycket, vilar i människans händer. Ett fortsatt överutnyttjande av resurser i samspel med de avsevärda växthusgaserna som släpps ut är därmed förödande för samhället. LÄS MER

  3. 13. CSR inom svenska fotbollsföreningar : Relationen till prestation och organisationsstruktur

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jesper Andersson; Johan Stillerfelt; [2018]
    Nyckelord :CSR; CSR-engagement; performance; HR-performance; social performance; organizational structure; formalization; centralization; complexity; strategy; stakeholder theory; legitimacy theory; contingency theory; signalling theory; CSR; CSR-engagemang; prestation; HR-prestation; social prestation; organisationsstruktur; formalisering; centralisering; komplexitet; strategi; intressentteorin; legitimitetsteorin; contingency theory; signalteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund & problem: CSR, Corporate Social Responsibility, är sedan länge ett väl utforskat område, både i Sverige och internationellt, där många tidigare studier behandlar dess koppling till finansiell prestation, framförallt inom stora företag. Ett område som är relativt outforskat är CSR inom idrottsvärlden och vidare inom fotboll, framförallt ur en svensk kontext. LÄS MER

  4. 14. Attraheras arbetssökande individer av ett företags CSR-engagemang? : Företagens sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Robert Holtz; Josefine Wiebe; [2018]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Financial performance; Sustainable competitive advantage; Human capital; Small and Medium-enterprise SMEs ; Attraction; Corporate Social Responsibility CSR ; Finansiell prestation; Hållbara konkurrensfördelar; Humankapital; Små och medelstora företag SMEs ; Attraktion;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Förtroendeingivande CSR-kommunikation : Konsumenternas syn på klädföretags CSR-engagemang som förmedlas via hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linnéa Sanborn; Pontus Gunnarsson; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Apparel industry; Trust; Communication; Websites; Corporate Social Responsibility; CSR; Klädbranschen; Förtroende; Kommunikation; Hemsidor;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) är företagens ansvar för den sociala-, miljömässigaochekonomiska påverkan de har på samhället. Begreppet inkluderar även företagens förmågaatt självmant engagera sig mer än vad lagen kräver. LÄS MER