Sökning: "Color connotation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Color connotation.

  1. 1. Konnotation och kategorisering: Visuella element på tvättmedels- och yoghurtförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Charlotta Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Food imitating products; information design; illustration; semiotic; connotation; packaging; Food imitating products; informationsdesign; illustration; semiotik; konnotation; förpackning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka vilka visuella element som påverkar hur produkter kategoriseras av konsumenter som antingen ett tvättmedel eller ett livsmedel. Genom att undersöka visuella element och vilka konnotationer de skapar kan dessa undersökningar ge insikter om hur människor tolkar och kategoriserar objekt. LÄS MER

  2. 2. Wednesday: En modern Pippi Långstrump : En kvalitativ innehållsanalys av TV-serien Wednesday

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Olivia Hellman; Karuna Milakovic-Bauer; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the female character Wednesday Addams in the Netflix-series Wednesday is portrayed and if her character reproduces or breaks norms for femininity. Furthermore, the thesis examines which myths and stereotypes are being embodied through Wednesday. LÄS MER

  3. 3. Hur säkrar Volvo en hållbar framtid? : En visuell retorisk analys av Volvos miljöbudskap i deras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Stenlund; Magda Moen Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Enviroment; Sustainability; Envorimental message; Message strategies; Volvo; Commersials; Visual rhetorical analysis; Miljö; Hållbarhet; Miljöbudskap; budskapsstrategier; Volvo; Reklamfilmer; Visuell retorisk analys;

    Sammanfattning : Increased environmental awareness and a desire to make environmentally friendly choices among consumers have meant that companies today feel an intense pressure to become environmentally friendly and to produce sustainable products. Especially when it comes to car companies that contribute a large part to greenhouse gas emissions. LÄS MER

  4. 4. Från kärleksgudinna till matchoman : En semiotisk bildanalys av stereotyper i H&Ms reklammaterial under tvåtusentalet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ida Pudas; Emma Järvholm; [2021]
    Nyckelord :stereotypes; H M; semiotic image analysis; advertisement; gender; ethnicity; body positivity; stereotyper; reklam; H M; semiotisk bildanalys; kön; etnicitet; kroppsaktivism;

    Sammanfattning : Today we live in an advertised-oriented society and we are constantly exposed to commercialized messages. Most advertising is based on stereotypical portraits of humans. And something that has attracted attention during the last decade is the one-sided representation that appears in these advertisements. LÄS MER

  5. 5. Hets mot folkgrupp - symboler och förutsebarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adam Lindström; [2021]
    Nyckelord :Straffrätt; Criminal Law; Hets mot folkgrupp; Rättssäkerhet; Förutsebarhet; Semiotik; Symboler; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Hets mot folkgrupp är ett lagrum som reglerar uttalanden som är av hotande eller missaktande karaktär som riktats mot en folkgrupp med anspelning på någon av en rad uppställda förhållanden. Uttalanden kan sin form som verbala uttryck men även i form av ”annat meddelande”, till exempel en symbol. LÄS MER