Sökning: "Corona Crisis"

Visar resultat 6 - 10 av 144 uppsatser innehållade orden Corona Crisis.

  1. 6. Resultatmanipulering under samhällskris : En studie av resultatmanipulering under coronapandemin i svenska noterade bolag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Nicolae Nerges; [2023]
    Nyckelord :corona pandemic; accrual earnings management; real earnings management; earnings management during crisis; coronapandemi; resultatmanipulering genom periodiseringar; resultatmanipulering genom aktiva val; resultatmanipulering vid kriser;

    Sammanfattning : Världen drabbades av ett smittsamt virus i slutet på 2019 som växte till en global pandemi med namnet coronapandemin. Pandemin har orsakat stora förluster för företagen genom restriktioner, försämrade leveranskedjor och nedstängningar. Forskare konstaterat ett samband mellan krissituationer och resultatmanipulering. LÄS MER

  2. 7. Folkhälsomyndighetens samverkan med andra aktörer under Covid-19 : En studie om hur samverkan under kriser kan öka säkerheten och motverka smittspridning av virus med Crisis Management och Policyanalys

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Allansson; [2023]
    Nyckelord :Crisis Management; Covid-19; The public Health Agency of Sweden; implementation; Crisis management; Covid-19; Folkhälsomyndigheten; implementering;

    Sammanfattning : In the year 2019 the virus Covid-19 began to spread all over the world. in conjunction with the start of the spreading of Covid-19 in the world in 2019, a collaboration between the Swedish government and The public Health Agency of Sweden was established. They took action to minimize the impact of the virus in Sweden. LÄS MER

  3. 8. Bankers visuella externa kommunikation under ekonomiskt oroliga perioder : “Vi fokuserar på bolån så att du kan fokusera på livet”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Besterman; [2023]
    Nyckelord :Visual external communication; Bank; Crisis period; Crisis communication; Inflation; Mortgage; Brand; Interview; Visuell extern kommunikation; Bank; Krisperiod; Kriskommunikation; Inflation; Bolån; Varumärke; Intervju;

    Sammanfattning : Vi befinner oss just nu i mitten av 2023 som är en ekonomiskt orolig period på grund av kriget i Ukraina, corona-pandemi, energikris och inflation. Banker kan betraktas som en livsnödvändig samhällsinstitution som under denna period kan minska oron i samhället och samtidigt bygga ett starkt varumärke med hjälp av sin visuella externa kommunikation. LÄS MER

  4. 9. Självbelåtenhet eller självsäkerhet? : En kvalitativ innehållsanalys om den svenska regeringens arbete med jämställdhet och genus under Covid19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Tindra Stiller; [2023]
    Nyckelord :Svenska regeringens arbete; feministisk teori; liberalfeminism; genus; jämställdhet; könsroller; covid-19; kris;

    Sammanfattning : The aim of this study is to make an analysis of the Swedish government's work during covid-19, based on a gender perspective and equality linked to gender roles. The purpose of the study is to see if a state like Sweden suffers from a type of complacency when it comes to how far the country has come in its work with equality between the two sexes. LÄS MER

  5. 10. Människors förändrade flyttmotiv i Sverige under Coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ellen Laurin; Nilsson Erika; [2023]
    Nyckelord :motive for moving; behavior; action; covid-19; corona; pandemic; crisis; real estate agent; internal migration; flyttmotiv; beteende; agerande; covid-19; corona; pandemi; kris; fastighetsmäklare;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine and analyze the changing motives for moving during the COVID-19 pandemic. Two research questions were formulated to achieve this objective: What were the motives for moving among private individuals in Sweden during the pandemic? How have real estate agents in Skåne perceived changes in behavior among sellers and buyers during the same period? To address these questions, a qualitative method was employed, involving semi-structured interviews with real estate agents across various locations in Skåne. LÄS MER