Sökning: "Dramapedagogik som"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden Dramapedagogik som.

  1. 1. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  2. 2. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreea-Daniela Popescu; [2023]
    Nyckelord :Youngest preschool children; Drama pedagogy; Preschool teacher; Interview study.; dramapedagogik; förskollärare; yngsta förskolebarn; intervjustudie;

    Sammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Jag såg att du sa : En kvalitativ intervjustudie om alternativ och kompletterande kommunikation inom dramapedagogisk verksamhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Educational drama; AAC; didactic design; multimodality; language development; Dramapedagogik; AKK; didaktisk design; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur tre dramapedagoger arbetar med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) inom dramapedagogisk verksamhet. Frågeställningarna som studien utgår från är: på vilket sätt och i vilket syfte tillämpar dramapedagogerna alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten? samt hur kan dramapedagogernas syfte och tillvägagångssätt med alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten tolkas utifrån ett designteoretiskt perspektiv? Studien har genomförts med en kvalitativ metod och genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning av naturvetenskapligt lärande genom en estetisk lärprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Holmberg; [2023]
    Nyckelord :kvalitativ; naturvetenskap; aggregationstillstånd; fasövergångar; estetiska lärprocesser; dramapedagogik; undervisning; sociokulturell teori; variationsteori;

    Sammanfattning : I studien undersöktes huruvida den naturvetenskapliga undervisningen gynnas av de estetiska lärprocesserna och om naturkunskapslärare kan urskilja om dramapedagogik kan konkretisera abstrakta begrepp och bidra till att lärande uppstår hos eleverna. Kvalitativa metoder för datainsamling och analys användes för att kunna besvara studiens syfte och frågeställning. LÄS MER

  5. 5. Drama i förskolan : Förskollärares uppfattningar av drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Utbult; [2023]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers’conception; drama; drama in education; phenomenography; förskola; förskollärares uppfattningar; drama; dramapedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Drama beskrivs i forskning främja positiva egenskaper hos individer i förhållande till sin omvärld. I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfts drama fram som en uttrycksmetod för lärande i andra ämnen och inte som en viktig konstform i sig. Syftet med studien är att öka kunskap om förskollärares syn på drama i förskolan. LÄS MER