Sökning: "Förskoledidaktik"

Visar resultat 36 - 40 av 140 uppsatser innehållade ordet Förskoledidaktik.

  1. 36. Tala är silver, bilder är guld : En socialsemiotisk studie om bildstöd och Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) som multimodala och meningsskapande verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Eriksson; Maria Burlin; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; socialsemiotik; AKK; bildstöd; TAKK; kommunikation; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att inventera och jämföra materialen bildstöd och TAKK som multimodala och inkluderande verktyg i förskolan samt att undersöka vilket meningsskapande materialet kan ge barn i förskolan. I studien har fotografier av bildstöd och TAKK insamlats och en tematisk analysmetod i kombination med ett socialsemiotiskt perspektiv har använts. LÄS MER

  2. 37. Relationer mellan barn och vuxna i bilderböcker : En analys av tio bilderböcker utgivna 2018-2020

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Rapp; Agnes Nordmark; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderböcker; relation barn vuxna; diskurs; subjekt; subjektivitet; makt; Foucault; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 38. Meningsskapande som destination : En observationsstudie om de yngre barnens vistelse på förskolegården

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Inger Nordin; Marie Reismüller; [2021]
    Nyckelord :Meningsskapande; yngsta förskolebarnen; fenomenologi; kroppsliga uttryck; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Genom vår studie ville vi synliggöra hur yngre barn uppnår ett meningsskapande i förskolans utomhusmiljö. För att förstå hur meningsskapande yttrar sig hos yngre barn har vi tagit hjälp av fenomenologisk teori och Merleau-Pontys livsvärldsansats. LÄS MER

  4. 39. Alla får vara med! : En studie om hur samspel och kamratskap framställs i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Safarali; Tamané Zsiros; [2021]
    Nyckelord :sociocultural theory; interaction; picture book; preschool didactics; peer relationships; friendship; Sociokulturell teori; samspel; vänskap; kamratskap; bilderbok; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 40. Miljödiskurser och barn subjektspositioner i bilderböcker : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Séverine Bouvier Roguet; Karolina Åhlander; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; hållbar utveckling; miljöfrågor; förskola; bilderböcker; diskurser; barn subjektspositioner; diskursanalys; miljöhjälte;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning inom området hållbar utveckling som riktar sig mot förskolan. Studiens syfte är att analysera valda miljö bilderböcker från 2015 till 2021 för att synliggöra vilka miljödiskurser och barn subjektspositioner som finns och hur de framställs i dem. LÄS MER