Sökning: "Förskoledidaktik"

Visar resultat 26 - 30 av 140 uppsatser innehållade ordet Förskoledidaktik.

  1. 26. Musikundervisning eller musik i undervisning på förskolan? : En studie om pedagogers syn på musiken och dess inflytande i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Sollenhag; Frida Österberg; [2022]
    Nyckelord :Musik; Undervisning; Pedagoger; Förskolan; Kontext; Lärprocesser; Utvecklingszon; Likvärdighet; Mediering; Sociokulturellt perspektiv; Förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares och barnskötares beskrivningar av musikundervisning i förskolan. Vårt syfte är att bidra med kunskaper om pedagogernas syn på musikundervisning i förskolan i relation till likvärdighet och musikens inflytande på undervisningen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 27. Planering i förskolan - ett omöjligt uppdrag? : Förskollärares röster om planeringens utgångspunkter, betydelse och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jenny Fokas; Hanna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Basil Bernstein; curriculum; didactics; planning; preschool teacher; teaching; Basil Bernstein; didaktik; förskollärare; förskoledidaktik; läroplan; planering; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares planering av undervisning. Det har gjorts genom att studera hur förskollärare beskriver sin planering av undervisning för att bidra till barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 28. ”Det var länge sen vi pratade om högläsning som språkutvecklande” : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin VÅgberg; Emma Björkqvist Wallman; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; högläsning; språkutveckling; dialogisk högläsning; förskollärare; diskursanalys; diskurser; högläsningsstrategier; läsvila; ordförråd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares tankar kring och föreställningar om högläsning. Orsaken till att valet föll på detta ämne är vårt intresse för högläsning och hur det används i praktiken. Vi önskade en fördjupning i högläsning inför vår kommande yrkesprofession som förskollärare. LÄS MER

  4. 29. Förskoleateljén – Det faktiska fysiska rummet : Vart ska vi gå rå?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Therese & Madeleine Ågren & Hedlund Ahlin; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskoleateljé; estetik; gåturmetoden; fotografikollektioner; estetiska processer; diskursanalys; kvalitativ innehållsanalys; konstruktioner; plats; rum.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 30. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER