Sökning: "Förskollärares uppfattningar för lärande om hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Förskollärares uppfattningar för lärande om hållbar utveckling.

  1. 1. Förskollärares uppfattning om användningen av applikationer i undervisningen inom hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :My Haag; Ewelina Johansson; [2022]
    Nyckelord :application; children; digital tools; preschool; preschool teacher; sociocultural perspective; sustainable development; tablet; teaching; applikation; barn; digitala verktyg; förskola; förskollärare; hållbar utveckling; lärplatta; sociokulturellt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : I takt med samhällets utveckling sker förändringar inom förskolans verksamhet, vilket öppnar möjligheter för nya undervisningsmetoder. Därför har syftet med den här studien varit att öka kunskapen på förskollärares uppfattning om användningen av applikationer inom hållbar utveckling, samt om de upplever att applikationer skapar ett mervärde i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Det är väl sopsortering och sån´t där” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar omundervisning om återvinning och återbruk

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Ström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; fenomenografi; variationsteori; återvinning; återbruk.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka uppfattningar förskollärare har om återbruk ochåtervinning samt på vilket sätt det påverkar barns delaktighet i undervisningen.Förhoppningen var att ett fenomenografiskt perspektiv på undervisningen skulle bidra tillökad kunskap om det. LÄS MER

  3. 3. Att förändra det stora genom att påverka det lilla : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av deras arbete och förutsättningar inom kunskapsområdet hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Miranda Gustafsson; Evelina Söderström; [2020]
    Nyckelord :hållbar utveckling; läroplansteori; kvalitativa intervjuer; förskollärare; grön flagg;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling ingår i riktlinjerna i förskolans läroplan och är ett komplext område vilket gör att det kan uppfattas svårfångat att arbeta med i förskolans kontext. Kunskapsområdet ställer höga krav på förskollärare att genom sin kompetens lyckas omsätta ämnesinnehållet till undervisning som främjar ett lärande för hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolan : en kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om hållbar utveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Peterson; [2019]
    Nyckelord :Erfarenhet; fenomenologi; förskollärare; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar och erfarenheter om hållbar utveckling i förskolan. För att få svar på studiens syfte och frågeställning har den kvalitativa metoden med intervju som insamlingsteknik använts. Intervjuerna gjordes med fem verksamma förskollärare från olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. "Vi kan inte bli Greta Thunberg allihopa, men vi kan försöka" – En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och praktiska arbete med hållbar utveckling i förskolan ur ett pragmatiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Duvéus; [2019]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Hållbar utveckling; Hållbarhet; Lärande; Pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har grundats i viljan att få en inblick i förskollärares förhållningssätt till och praktiska arbete med hållbar utveckling i förskolan. Det till följd av den nya läroplanen för förskolans (Skolverket 2018) reformering som lägger större vikt vid att förskolan ska förhålla sig till och handla efter de hållbara principer som synliggörs där. LÄS MER