Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kreativitet före, under och efter en aktivitet i VR. : En fenomenologisk studie om den kreativa upplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Norberg; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; fenomenologi; Maurice Merleau-Ponty; Virtual Reality;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om det komplexa begreppet kreativitet. Utifrån ettfenomenologiskt perspektiv är det upplevelsen av kreativitet i en datorsimulerad virtuell miljö som är ifokus. LÄS MER

  2. 2. Genus & gränssnitt : En kvalitativ studie om hur stereotypiskt könskodad design påverkar användares upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ellen Määttä; [2022]
    Nyckelord :User Interface; Visual Design; User Experience; Stereotypes; Gendered-Coded Design; Gender.; Stereotyper; könskodning; genus; upplevelse; interaktionsdesign.;

    Sammanfattning : Genus definierar människors sociala kön och genomsyrar samhället genom de föreställningar, idéer och handlingar som förknippas med män respektive kvinnor. Uppfattningar av genus skapas och upprätthålls av genussystem som är konstruerat för att producera stereotyper. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med det aritmetiska medelvärdet bland gymnasieelever i Sverige : En empirisk enkätbaserad studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Richard Toros; [2021]
    Nyckelord :Statistik; aritmetiska medelvärdet; svårigheter; matematik; gymnasieelever; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie är en empirisk studie som syftar till att undersöka gymnasieelevers svårigheter inom det aritmetiska medelvärdet. Frågeställningarna som undersöks i denna studie är: Vilka matematiska svårigheter har gymnasieelever i Sverige när de löser uppgifter som handlar om det aritmetiska medelvärdet? Vilka av svårigheterna med det aritmetiska medelvärdet är gemensamma för gymnasieelever i och utanför Sverige? Och hur frekvent förekommer de identifierade svårigheterna bland gymnasieelever i Sverige? För att besvara frågeställningarna genomfördes en enkätundersökning bland 43 gymnasieelever i Sverige. LÄS MER

  4. 4. "Det finns inga lyckliga slut inom svensk rap idag..."

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Mariam Zaoujan; Shahed Athir Hadi; [2021]
    Nyckelord :Svensk rap; kriminalitet; distansering; gängkultur; stämpling; social identitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Rapmusik har varit kontroversiell ända sedan musikgenren tog fart. Teman som våld, droger och aggression har varit teman som gestaltats i genren sedan långt tillbaka. LÄS MER

  5. 5. Kan applikationer utvecklas direktute i verksamheten? : En studie kring applikationsutveckling med low-code/no-code.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Mattias Törnqvist; [2021]
    Nyckelord :Low code; no code; modelldriven; utveckling; medborgarutvecklare; applikationsutveckling; utvecklingsplattformar;

    Sammanfattning : I takt med att verksamheten snabbt måste kunna ställa om sig baserat på omvärldens alltmer snabba föränderlighet växer ärendehögen med utvecklingsinsatser hos IT- avdelningen. Under många år har olika verktyg kommit och gått där syftet varit att möjliggöra för personer utan programmeringskunskaper att kunna skapa applikationer. LÄS MER