Sökning: "Image Semiotics"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden Image Semiotics.

  1. 1. Lindholmens Badhus - en reproduktion av en svunnen tid?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Karin Lindström; [2024]
    Nyckelord :AI; AI-bild; generativ AI; badhus; Carl von Linné; Västgötaresa 1746; Lindholmens slott; Lindholmens badhus; semiotik; reproduktion; Midjourney; kakelplattor; Aleida Assmann; Walter Benjamin; Roland Barthes; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Lindholmens Bathhouse – a reproduction of a bygone era? This thesis discusses the development of generative AI and if we can get an extended understanding of an AI image linked to an already existing place. The essay is divided into two parts, one which focuses on trying to decode the chosen AI image based on Roland Barthes semiotics and the second part which deals with the AI image and with means to put it in its historical context based on Aleida Assmann’s theory of cultural memory. LÄS MER

  2. 2. Rapartister och representation - konflikten mellan självrepresentation och medias porträttering : En kvalitativ studie om hur svenska rapartister representerar sig själva på sociala medier i förhållande till hur de blir representerade av media

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Filip Perjans; Tobias Solberg; [2024]
    Nyckelord :Hip hop; rap; semiotics; representation; norms; Hiphop; rap; semiotik; representation; normer;

    Sammanfattning : Since its conception, hip hop has assumed an increasingly important role in today's media society. Today, many swedish hip hop artists often find themselves at the intersection of bottom-up and top-down representations. LÄS MER

  3. 3. PICTURE-NOT-SO-PERFECT? En semiotisk bildanalys av hur Instagramanvändare gestaltar verkligheten under hashtagen #Instagramvsreality

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alicia Svensson; Erica Nilsson Harvanek; [2023-03-10]
    Nyckelord :Kroppsideal; normer; ideal; kroppsaktivism; sociala medier; gestaltning; #Instagramvsreality;

    Sammanfattning : Executive summary Social media has become a huge part of everyday life. With it, editing and manipulation of images to post online has increased. Several studies have proven that retouched images can have a great negative impact on people’s self image and mental health. LÄS MER

  4. 4. KLAR(N)A? FÄRDIGA? SMOOOTH. En retorisk analys av Klarnas kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Mohn; Hedda Seebass Svensson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Varumärke; positionering; differentiering; kändisar; retorik;

    Sammanfattning : Executive summary Klarna is a Swedish fintech company founded in 2005 by three students at the Stockholm School of Economics. The company's aim was to make it safer and easier for people to shop online. Today, Klarna's overall goal is still to make online payments simple, secure and flexible. LÄS MER

  5. 5. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER