Sökning: "Kommunal musikskola"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Kommunal musikskola.

  1. 11. Den frivilliga utvecklingen - Om hur instrumentallärare i kommunala musik- och kulturskolor utvecklar sitt pedagogiska arbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sami Ylinen; [2011]
    Nyckelord :municipal music school; teacher; optional; voluntary; evaluation; assessment; development; instrument; song; competency; knowledge; improvement; change; kommunal; kulturskola; musikskola; utvärdering; utvecklingsarbete; sång; lärare; kompetens; kunskap; förbättring; förändring; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The voluntary evolution - About how music teachers in municipal music schools evaluate and develop their pedagogical work This paper aims to find out if the teachers at the Swedish municipal music schools evaluate and develop their pedagogical methods and everyday teaching. I also explore what methods they use in order to do so, and whether the frequency and methods depend on the teachers' background and amount of experience. LÄS MER

  2. 12. Rytmikstart - En kvalitativ studie av instrumentalförberedande rytmikundervisning vid en kommunal musikskola samt en kommunal kulturskola

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johanna Levin; [2011]
    Nyckelord :eurhythmics; instrumental teaching learning method; pedagogy Swedish municipal music school; teachers; instrumentalundervisning; kulturskola; lärande; lärare; musikskola; rytmik; rytmikmetoden; rytmikpedagogik; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att kartlägga rytmik som introduktion till instrumentalunder-visningen vid en svensk kommunal musikskola samt en svensk kommunal kulturskola. Studiens frågeställningar söker svar på rytmikintroduktionens innehåll, intentioner, likheter och olikheter med annan rytmikundervisning samt om det verkar finnas några skillnader mellan de elever som erfarit den förberedande undervisningen och de som inleder sitt instrumentalspel med mer traditionell undervisning. LÄS MER

  3. 13. "Jag vill nog bara lära mig" : Barns upplevelser av och ambitioner med sitt musicerande inom och utom ramen för frivillig musikundervisning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ellinor Lidén; [2007]
    Nyckelord :Barn; musik; musicerande; kommunal musikskola; kulturskola; frivillig musikutbildning; musikskola; kulturskola; barnperspektiv; barnkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom intervjusamtal och enkäter få ökad insikt i samt beskriva hur musicerande barn uttrycker sina upplevelser av och ambitioner med sitt musicerande, såväl inom som utom ramen för frivillig musikundervisning. Det empiriska materialet består av 95 enkätsvar samt information från intervjusamtal med nio barn. LÄS MER

  4. 14. Föräldrars förväntningar på kommunal musik- och kulturskola

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Jonathan Lilliedahl; [2007]
    Nyckelord :parents’ expectations; municipal school of music and of arts; music education; childrens’ development; creative activity; parental influence; municipal activity; föräldrars förväntningar; musikskola; kulturskola; musikundervisning; barns utveckling; föräldrainflytande; kommunal verksamhet;

    Sammanfattning : English title: Parents’ expectations of municipal school of music and of arts. Thesis in Music Education by Jonathan Lilliedahl. Part of the work for the master´s degree. Studies from School of Music, University of Örebro, 2007. LÄS MER

  5. 15. Pianolärares musikpedagogiska grundsyner inom kommunal musik- och kulturskola

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Jonathan Lilliedahl; [2006]
    Nyckelord :musikpedagogiska grundsyner; pianolärare; musikskola; kulturskola; estetik; kulturarv; demokrati; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att synliggöra och tolka musikpedagogiska grundsyner bland pianolärare inom svensk kommunal musik- och kulturskola. Arbetet tar sin utgångspunkt i lärarnas autonomi, den frihet de har att utforma undervisningen utifrån deras personliga värderingar och åsikter. LÄS MER