Sökning: "Kroppsideal genus"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden Kroppsideal genus.

  1. 11. Hästböcker ur ett genusperspektiv : En kvalitativ studie om hur genus, kroppsideal och klass framställs i hästböcker för barn.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maja Tegnelid; [2019]
    Nyckelord :genus; hästböcker; hästflickor; kroppsideal; klass; utseende;

    Sammanfattning : Hästböcker är en populär genre bland flickor. Syftet med studien är att undersöka hur genus representeras i fyra hästböcker. Studien undersöker även vilka normer som synliggörs utifrån kroppsideal, klass och utseende. LÄS MER

  2. 12. ”Det är ju inte utseendet som avgör mina prestationer” : En kvalitativ studie om elitidrottande kvinnors kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Annie Nilsson; Marlene Andersson; [2018]
    Nyckelord :Body perception; elite sportswomen; social comparison; gender; generalized others; Kroppsuppfattning; elitidrottande kvinnor; sociala jämförelser; genus; generaliserade andre;

    Sammanfattning : Stereotypa bilder och ideal om vad som är manligt och kvinnligt syns idag tydligt i samhället även inom idrottssammanhang. Idrott har historiskt sett utmanat roller för vad som är manligt respektive kvinnligt. För kvinnor har utövandet av idrott inte alltid varit en självklarhet. LÄS MER

  3. 13. Det som inte alltid syns: Undervisar idrottslärare i genus och normer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anton Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Genus; Idrott och hälsa; Kroppsideal; Könsmönster; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbetet är att öka förståelsen för undervisningen kring könsmönster, normer och kroppsideal i idrotts- och hälsaundervisningen i gymnasieskolan. De frågeställningarna som använts för examensarbetet är:•Hur tolkar och arbetar lärare med könsmönster, normer och kroppsideal i undervisningen i Västervik och Malmö? •Hur upplevs möjligheter/utmaningar i undervisningen kring könsmönster, normer och kroppsideal ur ett lärarperspektiv? •Hur upplever eleverna lärarens undervisning kring könsmönster, normer och kroppsideal?Examensarbetets teori består av Pierre Bourdieus kultursociologiska teori samt genusperspektiv. LÄS MER

  4. 14. ”Sexig men inte för desperat” : En kvalitativ studie om kvinnor och mäns framställning på dejtingappen Tinder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Engman; Isabell Pucher; [2017]
    Nyckelord :Tinder; nätdejting; personal branding; genus; sexualitet; normer; ideal;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur unga heterosexuella män och kvinnor framställer sig på dejtingappen Tinder. För att undersöka detta har tio manliga och kvinnliga tinderprofiler analyserats och sex semistrukturerade intervjuer med tre män respektive tre kvinnor genomförts. LÄS MER

  5. 15. [Reklam] = du blir vad du inte är - en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lena Bergåker; Dilan Cetinkaya; [2015]
    Nyckelord :Varumärke; reklam; könsstereotyper; identitet; attityd; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: [Reklam] = du blir vad du inte är – en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv Seminariedatum: 15 januari 2015 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15hp Författare: Lena Bergåker, Dilan Cetinkaya Handledare: Clara Gustafsson Fem nyckelord: Varumärke, reklam, könsstereotyper, identitet, attityd Syfte: Syftet med vår studie är att utveckla en förståelse för hur framställningen av stereotypa könsroller i reklam influerar konsumenternas uppfattning om varumärken i relation till deras identitetsskapande och genusattityd. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod baserat på semistrukturerade djupintervjuer med reklambilder. LÄS MER