Sökning: "Kultur hegemoni"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Kultur hegemoni.

  1. 1. Kan en arbetsplats både innehålla flexibilitet och mellanmänskliga relationer? : En deskriptiv diskursanalys om chefers och medarbetares skilda syn på kompetensutveckling och arbetslivshegemoni

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Zackrisson; [2024]
    Nyckelord :diskursanalys; kompetensutveckling; hegemoni; subjektspositioner; arbetsliv; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa förståelse och på ett deskriptivt sätt beskriva chefernas inflytande över medarbetarnas kompetensutveckling. Metodvalet är en semistrukturerad intervjuform av chefer och medarbetare. Medarbetarna i studien är födda mellan åren 1999 och 2004. LÄS MER

  2. 2. "Boys focus on girls, men focus on money" : En kvalitativ analys av maskulinitetsideal på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Oscar Cassel Rousu; Oscar Öjling; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Discourses; Masculinity; Hegemony; Recommendation algorithm; Social media; Gender norms; TikTok; Diskurser; Maskulinitet; Hegemoni; Rekommendationsalgoritm; Sociala medier; Könsnormer;

    Sammanfattning : The significant growth of the social media platform TikTok over the past years has led to trends being evoked on the platform. One trend, of which this study explores, is content related to ideals of masculinity that includes how men can change themself to become successful and achieve wealth. LÄS MER

  3. 3. Att dominera en allmänning i delaktighetens namn : En kritisk diskursanalys av BID Malmös elskåpsprojekt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vendela Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; Critical urban theory; Ideology; Culture; The Right to the City; Rätten till staden; Elskåp; Kritisk diskursanalys; Ideologi; BID; Business Improvement District; Malmö; Kultur; Kritisk urban teori; Fairclough; Lefebvre;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to attain an in-depth understanding of communicative power struggles within the urban space from a critical urban perspective based on the Right to the City. The project that constitutes the case study for this analysis has been the BID Malmö’s utility box project. LÄS MER

  4. 4. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  5. 5. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Loreta Maloku; Hana Ramadani; [2022]
    Nyckelord :Gender; Representation; Stereotypes; Media; Magazine; Masculine; Feminine; Hegemony; Semiotics; The male gaze; Genus; Representation; Stereotyper; Media; Tidskrift; Maskulinitet; Femininitet; Hegemoni; Semiotik; The male gaze;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER