Sökning: "Medborgare hållbar utveckling"
Visar resultat 16 - 20 av 76 uppsatser innehållade orden Medborgare hållbar utveckling.
16. Digitala produktpass - Ett styrmedel för att främja hållbar konsumtion?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : The transition to a sustainable economy requires smarter management of product-related data over the entire product life cycle. Most of this information is currently not optimized to be easily accessible to businesses and consumers. LÄS MER
17. Hållbarhetsredovisning inom kommuner: En kvalitativ studie av påverkansfaktorer vid upprättandet av hållbarhetsredovisning inom kommuner
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : In order to achieve a sustainable development, there is a need for cooperation between different levels within society. A municipality plays an important role in facilitating sustainable development since it is the institution that lies closest to the citizens and organizations. LÄS MER
18. Implementation of Citizens’ Observations in Urban Pluvial Flood Modelling
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Damages caused by urban pluvial floods are believed to increase due to climate change and urbanization as more citizens are impacted in densely populated cities and extreme rainfalls occur more frequently with higher intensities. To prepare cities for these calamities, urban pluvial flood models are created to provide knowledge about how an extreme rainfall event could inundate the studied city. LÄS MER
19. Allmänintresse och hållbarhet : - Hur ser förhållandet ut mellan två mångdimensionella principer?
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Allmänintresse är en princip inom planeringsdisciplinen som försöker motivera professionens rätt att planera kring samhällets kollektiva resurser, genom att se till att professionen tar hänsyn till och planerar för medborgarnas intressen. Perspektivet om medborgarnas intresse kan dock beaktas på olika vis. LÄS MER
20. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER