Sökning: "Mediepubliken"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Mediepubliken.
1. Mediernas påverkan på den yrkesverksamma mediepubliken : En kvalitativ studie om nyhetsrapportering kring rättsfall.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : The purpose of this study is to investigated how the media can influence the working professionals media audience about legal cases. Based on this study, also discuss whether the media can influence a verdict. LÄS MER
2. Framtidens mediegeneration : En kvantitativ studie om gymnasieelevers nyhetskonsumtion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Medielandskapet och mediepubliken har de senaste årtionden blivit alltmer fragmenterat på grund av ett ökat utbud av mediekanaler. Medieforskare vittnar om att gymnasieelevers varierande nyhetskonsumtion även beror på klassrelaterade skillnader. LÄS MER
3. Släcka eld med bensin : En experimentell studie om effekten av gestaltningar av etnicitet i nyhetsmedier
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Med grund i ett Sverige där främlingsfientligheten och stödet till Sverigedemokraterna, Sveriges enda högerextrema parti, har ökat de senaste åren var syftet med denna studie att undersöka effekten av gestaltning av etnicitet inom nyhetsjournalistiken. Inledningsvis fokuserar uppsatsen på att studera om publicering av en etnicitet påverkar vad människor har för känslor och attityder till ett brott. LÄS MER
4. Influencers i politiken : En kvantitativ enkätstudie och en kvalitativ multimodal analys av politisk influencer marketing
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Under valåret 2018 har vi kunnat se politikers nära kontakt med influencers på sociala medier. Valrörelsen på Instagram har bestått av influencers och politikers förklädda relationer. En potentiell problematik för de båda aktörernas transparens och trovärdighet. LÄS MER
5. Klimatjournalistiken och den stora ångesten : en uppsats om mediepublikens känslor i förhållande till journalistikens skildring av klimatförändringarna
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur mediepubliken uppfattar dagens klimatjournalistik samt vilka positiva och/eller negativa känslor klimatjournalistiken kan skapa. Analysen görs utifrån ett sociologiskt perspektiv. Uppsatsens metod är blandad och innehåller en kvalitativ intervjuundersökning och en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER