Sökning: "Mediepubliken"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Mediepubliken.

  1. 1. Mediernas påverkan på den yrkesverksamma mediepubliken : En kvalitativ studie om nyhetsrapportering kring rättsfall.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Matilda Florin; [2023]
    Nyckelord :Mediepubliken; Kultivationsteorin; Brottsjournalistik; rättsprocess; Idealoffer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigated how the media can influence the working professionals media audience about legal cases. Based on this study, also discuss whether the media can influence a verdict. LÄS MER

  2. 2. Framtidens mediegeneration : En kvantitativ studie om gymnasieelevers nyhetskonsumtion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hampus Götesson; Erik Björk; [2021]
    Nyckelord :Nyheter; Nyhetskonsumtion; nyhetsvanor; mediekonsumtion; medielandskap; gymnasieelever; Bourdieu; habitus; kapital;

    Sammanfattning : Medielandskapet och mediepubliken har de senaste årtionden blivit alltmer fragmenterat på grund av ett ökat utbud av mediekanaler. Medieforskare vittnar om att gymnasieelevers varierande nyhetskonsumtion även beror på klassrelaterade skillnader. LÄS MER

  3. 3. Släcka eld med bensin : En experimentell studie om effekten av gestaltningar av etnicitet i nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Tidhult; Amanda Segerson; [2020]
    Nyckelord :ethnicity; framing; xenophobia; news media; etnicitet; gestaltning; främlingsfientlighet; nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Med grund i ett Sverige där främlingsfientligheten och stödet till Sverigedemokraterna, Sveriges enda högerextrema parti, har ökat de senaste åren var syftet med denna studie att undersöka effekten av gestaltning av etnicitet inom nyhetsjournalistiken. Inledningsvis fokuserar uppsatsen på att studera om publicering av en etnicitet påverkar vad människor har för känslor och attityder till ett brott. LÄS MER

  4. 4. Influencers i politiken : En kvantitativ enkätstudie och en kvalitativ multimodal analys av politisk influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Emmie Karlsson; Alice Dahlgren; [2019]
    Nyckelord :politisk kommunikation; influencer marketing; politisk influencer marketing; deltagarkultur; trovärdighet; transparens; opinion;

    Sammanfattning : Under valåret 2018 har vi kunnat se politikers nära kontakt med influencers på sociala medier. Valrörelsen på Instagram har bestått av influencers och politikers förklädda relationer. En potentiell problematik för de båda aktörernas transparens och trovärdighet. LÄS MER

  5. 5. Klimatjournalistiken och den stora ångesten : en uppsats om mediepublikens känslor i förhållande till journalistikens skildring av klimatförändringarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Jehan Kartas; Celina Gleisner; [2019]
    Nyckelord :Klimatjournalistik; negativa känslor; sociologi; risksamhälle; medborgarna; miljö; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur mediepubliken uppfattar dagens klimatjournalistik samt vilka positiva och/eller negativa känslor klimatjournalistiken kan skapa. Analysen görs utifrån ett sociologiskt perspektiv. Uppsatsens metod är blandad och innehåller en kvalitativ intervjuundersökning och en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER