Sökning: "Metod för analys av kampanj"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Metod för analys av kampanj.

  1. 1. Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Katarina Dzanan; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; retorisk analys; informantintervju; typ 2-diabetes; visuell kampanj.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. LÄS MER

  2. 2. BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Drotz; [2021-03-04]
    Nyckelord :Feminism; postfeminism; kvinnokroppens framställning roll i medier; PR-kritik; Corporate Social Responsibility CSR ; kommersialiserad hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: Feminism vs. LÄS MER

  3. 3. "Nationer mot narkotika" : en kvalitativ narratologisk analys av en studentdriven kampanj riktad mot studenter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Broberg; Alice Svärdhagen; Lisa Green; [2021]
    Nyckelord :Narkotika; studenter; narratologi; aktantmodellen; diskurs; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks kampanjen Nationer mot narkotika. Med utgångspunkt i teorier om narratologi är syftet med uppsatsen att få en ökad förståelse för hur en antidrogkampanj kan säga något om sändarens intentioner, samt granska vilken roll sändaren kan komma att ha i kampanjens framgång. LÄS MER

  4. 4. Vem städar när hon inte städar? : En jämförande analys av två reklamkampanjer av Hemfrid och AJAX

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Olivia Hansson; [2021]
    Nyckelord :Hemfrid; AJAX; reklam;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker och jämför två reklamkampanjer från Hemfrid 2020 och AJAX 1966. Båda kampanjerna marknadsför tjänster eller produkter kopplade till städning. För att synliggöra underliggande budskap och tecken har en semiotisk bildanalys använts som metod. LÄS MER

  5. 5. Sverige, lovar guld och gröna skogar? - En multimodal analys av hur semiotiska resurser och visuell framing används inom platsvarumärkning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Matilda Zeneli; Julia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :place brand; place identity; semiotic resources; visual framing; strategic communication; COVID-19; platsvarumärkning; platsidentitet; semiotiska resurser; visuell framing; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Turistindustrin runt om i världen fick snabbt anpassa sig till de restriktioner för resor som tillkom i samband med COVID-19. Visit Sweden, Sveriges officiella organisation för turism, bestämde sig för att lansera en kampanj som använder strategier inom platsvarumärkning för att uppmuntra svenskar att agera turister i sitt eget land. LÄS MER