Sökning: "Musical skills"

Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade orden Musical skills.

  1. 21. Alternativa övningsmetoder för musiker: En studie i övning utan huvudinstrument för enskilda musiker och små ensembler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannah Lindmossen; [2021]
    Nyckelord :Alternativa; Mentalisering; Metoder; Musik; Musiker; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Samspel; Öva; Övning; Alternative; Educational science; Imagery; Methods; Music; Music education; Musical interaction; Musicians; Practice; Practise; Practising; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Alternative Methods of Practising Music – A study of practising without one’s main instrument for single musicians and small ensembles – Part 1 presents different ways in which musical skills can be practised through imagery and other alternative methods of practising that do not involve the use of the musicians’ main instruments. It also shows how these methods may be combined. LÄS MER

  2. 22. Chromatic Function Analysis- An instrument for improvisation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Joel Bergström; [2020-06-12]
    Nyckelord :Organ; Improvisation; Chromatic Function Analysis; Function Analysis; An instrument for function analysis; improvisation and composition; Girolamo Frescobaldi; Franz Tunder; Dieterich Buxtehude; Johann Sebastian Bach; Max Reger; Philippe Lefebvre; Olivier Messiaen; Bergström’s Chromatic Function Analysis Circle; Dr. Pamela Ruiter-Feenstra; Dr. Karin Nelson; Dr Hans Davidsson; Dr. Joel Speerstra; Dr. Joel Eriksson; Senior lecture Mikael Wahlin; Dr. Tilman Skowroneck; Dr Jörgen Jersild; Dr. Ernst Levy; Dr. Valdemar Söderholm; Dr. Sten Ingelf; Baroque improvisation; Romantic improvisation; French romantic improvisation; Joel Bergström; Patterns; Harmony; Chords; Triads; Music; Theory; Music theory; Statistics; Improvisation pedagogy; Improvisation model; Dr. Ikujiro Nonaka; Dr. Hirotaka Takeuchi; Academy of Music and Drama; University of Gothenburg; Högskolan för Scen och Musik; HSM; Sweden;

    Sammanfattning : The purpose of this investigation is to become a better improviser at the organ. I will use, The Chromatic Function Analysis Model, abbreviated as TCFAM, as a method to deconstruct material and later reconstruct material, on which I will make improvisations. LÄS MER

  3. 23. Kroatiska glagolitiska missalen från 1631 till 1927 i jämförelse med Missale Romanum. Språklig och musikalisk analys av inledningsprefationen och prefationsbönen för ordinarie söndagar, högtider och vardagar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Ivan Kovačić; [2020-02-13]
    Nyckelord :fornkyrkoslaviska; Kroatiska glagolitiska missalen; prefation; Croatian glagolitical missals; old church slavonic; preface;

    Sammanfattning : The thesis analyzes the text and the melodies in the preface of ordinary Sundays, holidays and weekdays in croatian glagolitic missals from 1631, 1706, 1741, 1893, 1914 and 1927 with the purpose to examine if the translation and its melodies follow the melodies in the roman missal – Missale Romanum. To find an answer to the question the musical notes in Missale Romanum and the Croatian missals are transcribed into numbers where each note has a numerical value so it can be compared easily by readers lacking the reading skills of Gregorian square notes. LÄS MER

  4. 24. Fake it till you make it : En självstudie i instudering och tillämpning i jazz- och stråkorkester.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Study; sociocultural; video documentation; note reading; double bass; Instudering; sociokulturellt; videodokumentation; notläsning; Kontrabas.;

    Sammanfattning : I följande studie kommer jag redovisa resultatet ifrån den självstudie som jag har bedrivit i syfte av att utforska huruvida min instuderingsprocess skiljer sig utifrån jazz- och klassisk repertoar på instrumentet kontrabas. Studien redovisar även hur jag erhåller och nyttjar den instuderade tekniken och materialet i de givna jazz- och stråkorkestertillfällena, samt om hur instuderingen skiljer sig i den mån av tidigare erfarenheter kunskaper. LÄS MER

  5. 25. Vad händer efter musikhögskolan? En studie om karriärövergång mellan musikhögskolan och musikeryrket

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Barani; Alexandra Foschi; [2020]
    Nyckelord :musician; music education; competences; school-to-work; labour market; Musiker; musikutbildning; kompetens; arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur nuvarande och tidigare musikerstudenter på svenska musikhögskolor får ta del av arbetsmarknadsrelaterade kunskaper inom sin utbildning och genom till yrkesverksamma musiker. Vi har utifrån våra frågeställningar fokuserat på vilka kompetenser som informanterna fått ta del av och hur de upplevt att skolan mött dessa kunskaper. LÄS MER