Sökning: "Nation brand image"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Nation brand image.

  1. 1. Världsmästerskapen i Sportswashing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Hörlin; Johan Otterhed Bolin; Deyar Reberius; [2023]
    Nyckelord :Country image; Sportswashing; Soft power; Qatar; Fotbolls-VM; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur påverkas landet Qatars varumärke och internationella anseende av att arrangera fotbolls-VM 2022? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur sportswashing i form av ett internationellt idrottsevenemang påverkar ett lands varumärke. En fallstudie på Qatar och dess användande av fotbolls-VM 2022 har utförts för att öka och fördjupa förståelsen kring sportswashing. LÄS MER

  2. 2. Public Opinion about Sweden during the COVID-19 Pandemic and Implications for its Nation Brand: A Sentiment Analysis

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Verena Rucker; [2022]
    Nyckelord :Nation Branding; Public Diplomacy; Nation Brand Image Perception; COVID-19 Pandemic; Sweden; Twitter; Sentiment Analysis SA ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Public Opinion about Sweden during the COVID-19 Pandemic and Implications for its Nation Brand: A Sentiment Analysis This thesis seeks to expand the understanding of nation brand image perceptions by exploring the opinions of international audiences about Sweden during the COVID-19 pandemic in the form of sentiments. Given the strong link between a country’s handling of the COVID-19 pandemic and its nation brand, crises can have an impact on the perception of a country’s image. LÄS MER

  3. 3. Har covid-19 påverkat Sveriges nation branding? : En kvalitativ studie om mottagarens upplevelse av Sveriges sammanlagda krishantering av covid-19 och dess påverkan på Sveriges nation branding

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filippa Rutgersson; Sayna Oveisikian; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Crisis management; Crisis communication; Nation branding; Perceptions and Ideal types.; Covid-19; Krishantering; Kriskommunikation; Nation Branding; Uppfattning och Idealtyper.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning är att bidra med ökad kunskap om forskningsfälten kriskommunikation och nation branding. Vi intresserar oss för att undersöka mottagarens upplevelse av Sveriges hantering av covid-19 och om det kan komma att förändra människors uppfattningar om Sverige som nation och varumärke. LÄS MER

  4. 4. Crazy Rich Asians: dramakomedi eller reklamkanal? : En kvalitativ studie om svenska studenters tolkningar av Singapores nationsvarumärke genom film.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Olsson; Julia Bryngelsson; [2020]
    Nyckelord :Crazy Rich Asians; film; Singapore; nation brand; brand image; encoding and decoding theory; Crazy Rich Asians; film; Singapore; nationsvarumärke; varumärkesimage; inkodning- och avkodningsteorin;

    Sammanfattning : Nationer är komplexa varumärken i kontrast till organisationers eller företags varumärken. De omfattar en rad aspekter såsom exempelvis turism, näringsliv och politik. Trots det, är det minst lika viktigt för ett land att skapa ett gott rykte kring sitt varumärke. LÄS MER

  5. 5. DEN SVENSKA NATIONSIDENTITETENS RENÄSSANS I CORONAS TECKEN

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Theresia Wästerberg; Louise Svensson; [2020]
    Nyckelord :Nation; nation branding; nation brand; national identity; case study; content analysis; rhetorical analysis; nationsvarumärkning; nationsvarumärke; nationsidentitet; fallstudie; innehållsanalys; retorisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi med hjälp av retoriska verktyg som stilfigurer, Toulmins argumentationsmodell samt argumentativa grundbegrepp genomfört en deskriptiv redogörelse för vilka retoriska element som Statsminister Stefan Löfvens “Tal till nationen” innehåller. Dessa har vi disponerat efter dispositio och därefter analyserat utifrån en prisma av teorier om nationen och nationsidentitet. LÄS MER