Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att navigera i "adminträsket" : Administrationens påverkan på den kommunala skolan och förändringsarbetet med att minska den.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Införandet av New Public Management (NPM) i svensk offentlig sektor har lett till ökad administration och större fokus på rapportering och utvärdering. Kritiker hävdar att omfattande administration kan minska kostnadseffektiviteten inom offentliga verksamheter och underminera professionellas förmåga att utföra sina kärnuppdrag. LÄS MER
2. Tillitsbaserad styrning ochledning, någonting nytt? : En kvalitativ studie av styrförändringar i enkommunal skola
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Tillisbaserad styrning och ledning (TBSL) har under de senaste årenkommit att bli allt mera populärt. TBSL kan ses som en motreaktion till kritiken mot dentidigare rådande styrfilosofin New Public Management (NPM). LÄS MER
3. Svensk Skola Likvärd eller Pjäs i den Politiska Marknaden? : En Studie om Likvärd Skola, Decentralisering och Effekterna av NPM – en Diskursanalys
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)Sammanfattning : The reforms that were implemented in the early 1990s changed the way the Swedish school system worked and how it was governed. This sparked a debate in whether this was beneficial for the equality of the education. LÄS MER
4. När skolan blev en marknad: en idéanalys av kommunaliserings- och friskolereformen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : During the 1980’s and the 1990’s several political reforms were implemented in the Swedish education system. The reformation led to a decentralization of the school responsibility and an increased market orientation in the Swedish school system. LÄS MER
5. Relationen mellan skola och hem i tider av ökad yttre kontroll och styrning : En diskursanalys av lärares veckobrev
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare framställer relationen mellan skola och hem i sin skriftliga kommunikation i form av veckobrev riktade till vårdnadshavare. En diskursanalytisk ansats har använts där kritisk diskursanalys och diskursiv psykologi har kombinerats. LÄS MER