Sökning: "Ordet varför"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade orden Ordet varför.

  1. 11. ”Via ordet ner i kroppen eller ur kroppen till ordet” : En kvalitativ studie om dansterapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Doris Straihamer; [2021]
    Nyckelord :Dance Therapy; Dance and Movement Therapy; Mental Health; Helpful in Dance Therapy.; Dansterapi; Dans- och rörelseterapi; Psykisk hälsa; Hjälpsamt i dansterapi;

    Sammanfattning : Inledning: Dansterapi klassificeras som en konstnärlig terapiform och är därav en komplementär terapiinriktning. I dansterapi integreras dans, rörelse och psykoterapi genom konstnärliga och kreativa processer. LÄS MER

  2. 12. Informationsvärdet i delårsrapporter : En studie om hur och varför delårsrapporter spelar roll i investeringsbeslutet för svenska förvaltare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Alexandersson; William Sheehy; [2021]
    Nyckelord :delårsrapporter; värderelevant; förvaltare; investeringsbeslut; tydlig kommunikation; framåtblickande information;

    Sammanfattning : Börsnoterade aktiebolag i Sverige lämnar i regel delårsredogörelser över företagets prestationer och annan information. Användare av informationen inkluderar bland annat professionella förvaltare som ska ta till sig och bearbeta informationen, vilket sedermera ska leda fram till ett beslut om att investera i företaget eller inte. LÄS MER

  3. 13. Surfplattans påverkan på skrivutvecklingen : En fenomenografisk studie om hur lärare uppfattar surfplattans påverkan på elevers stavning i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Andersson; [2021]
    Nyckelord :Tablets; writing development; spelling; digital tools; grade 4-6; Swedish language teaching; Surfplattor; skrivutveckling; stavning; digitala verktyg; årskurs 4–6; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Skolan idag präglas av digitala verktyg och ett av dessa är surfplattan. Elever skriver för det mesta digitalt idag och penna och papper försvinner alltmer. I styrdokumenten står det tydligt att eleverna ska få möjlighet att använda digitala verktyg, men hur mycket de ska användas och till vad är varje skolas val. LÄS MER

  4. 14. "Tjejer är lågljudda" : Elevers uppfattning av fördelningen av talutrymme och uttryckssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Kroon; [2020]
    Nyckelord :Speech space; gender language differences; gender; student perspective; talutrymme; sexolekt; genus; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Då forskning visar på att pojkar tar en större del av klassrummets talutrymme än flickor, även då flickor har ett bättre resultat (Eliasson, Sørensen & Karlsson, 2016) syftar denna studie till att beskriva elevers uppfattning av könsmönster i muntlighet. Studien beskriver elevers uppfattning av fördelningen a v talutrymme i klassrummet ur ett genusperspektiv, identifierar vilka olikheter i sättet att uttrycka sig på baserat på könstillhörighet som eleverna upplever samt tar reda på varför dessa olikheter, enligt eleverna, existerar. LÄS MER

  5. 15. "Jag kan inte uttala det!" : En studie om brytning och uttalssvårigheter hos italienska andraspråksinlärare av svenska

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Federica Raschellà; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; italienska; andraspråksinlärning; brytning; uttal; stavning; typologisk markering;

    Sammanfattning : Uttalet är den språkliga nivå genom vilken man lättast förstår att en individ inte är moders­målstalare, utan andraspråkstalare. Syftet med denna uppsats är att undersöka brytning hos italienska and­raspråksinlärare av svenska, genom att ta reda på vilka segment, alltså vokaler och konsonan­ter, samt stavelsetyper som vållar mest svårigheter hos dessa inlärare och varför. LÄS MER