Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Medelklassens kulturella ideal : En WPR-analys av statens läspolitik för barn och unga

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Petra Lovisa Nilsdotter; [2022]
    Nyckelord :Children; Young people; Reading comprehension; Class; Socioeconomics; PIRLS; PISA; WPR Analysis; Barn; Unga; Läsförståelse; Klass; Socioekonomi; PIRLS; PISA; WPR-metoden;

    Sammanfattning : This study is a qualitative text analysis of the state's public inquiry (SOU 2018:57) according to Carol Bacchi's (2009) Foucault-influenced analysis tool: "What's the Problem Represented to be?" (WPR) which is based in poststructuralist theory. The policy's incentives are the international measurements of fourth-grade and 15-year-olds' reading comprehension, PIRLS and PISA respectively. LÄS MER

  2. 2. Skolbesök i en botanisk trädgård betraktat ur ett likvärdighetsperspektiv. Tillgång, tillgänglighet och elevers meningsskapande

    Master-uppsats,

    Författare :Karen Otto; [2021-04-28]
    Nyckelord :informal science education; non-formal learning; botanical garden; equity; science literacy; cultural capital; scientific capital;

    Sammanfattning : According to results from the latest PISA-test, academic achievements of Swedish students in science are increasingly dependent on the students' social background as well as on their school's overall socioeconomic status. This is alarming with regard to the fact that scientific literacy is recognized as important for the ability to make decisions on science-based issues in one's daily life, both at a personal and at a societal level. LÄS MER

  3. 3. Läsvanor, läsattityder och läsmotivation hos högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsvanor; läsattityd; läsmotivation; läsförmåga; Self determination theory; svenska som andraspråk; högstadieelever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka tio femtonåriga andraspråkstalande pojkars och flickors läsvanor, läsattityder och läsmotivation samt att försöka identifiera faktorer som främjar högstadieelevers läsning. Vid datainsamlingen nyttjades semistrukturerade intervjufrågor samt en aktualiserad och reviderad variant av PISA:s elevenkät från 2018. LÄS MER

  4. 4. Ett ansvarsmässigt tomrum?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Ansvar; Ansvarsutkrävande; Förvaltning; Förvaltningsmyndigheter; Den svenska förvaltningsmodellen; Maktdelning; Granskning; Regeringsformen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The state administration is the last link in the chain of assignments and responsibilities, where the people vote for a parliament, which elects a prime minister, who appoints a government whose subordinate state administration must ensure that its policies are implemented. If you turn it around, the state administration is responsible to the government, the government to the parliament and the parliament to the people. LÄS MER

  5. 5. "När man väl kommit in i boken, då är det dags att sluta" : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 6 besrkiver att lärares förhållningssätt till skönlitteratur i undervisningen påverkar deras motivation och läsintresse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Tingsén; [2021]
    Nyckelord :fiction; grade 6; working methods; motivation; litterature teaching; skönlitteratur; årskurs 6; arbetssätt; motivation; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Resultaten från PISA undersökningen 2018, i relation till undersökningen som utfördes 2015, visar att elevernas attityd till läsning blivit allt mer negativ och att läsandet har minskat, särskilt bland elever i Sverige. Trots fortbildningar vad gäller att utveckla lärares didaktiska förhållningssätt för att skapa goda förutsättningar för elever att utvecklas till goda läsare, är det någonting som går fel i barnens möte med litteraturen i skolan. LÄS MER