Sökning: "SAMR"

Visar resultat 26 - 30 av 48 uppsatser innehållade ordet SAMR.

  1. 26. Digitala medel i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Broman; Alice Jalmbo; [2018]
    Nyckelord :Bloom; Digitala medel; Gymnasieskola; Läromedel; Samhällskunskap; Samr; Undervisning;

    Sammanfattning : SammandragStyrdokumenten för gymnasieskolan reviderades 2017 och träder i kraft i juli 2018. Fokus kommer framöver att vara digital kompetens i bland annat samhällskunskap. Elever ska alltså kunna se hur samhället förändras och påverkas av digitaliseringen, samt kunna använda olika digitala medel för att visa sin kunskap. LÄS MER

  2. 27. Flipped Classroom och Digitala Materiel : En Karaktärisering av Tre Naturvetenskapliga Ämneslärares Användning av Digitala Hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Victor Galeano; [2018]
    Nyckelord :didactics; physics; flipped classroom; ICT; technology; digital tools; didaktik; fysik; flippade klassrummet; IKT; IT; teknologi; digitala hjälpmedel; SAMR;

    Sammanfattning : IT- och IKT-kompetens utgör en stor del av såväl internationell som svensk utbildningsforskning och enda sedan 60-talet har regeringen gjort satsningar med ändamål att förbättra lärares och elevers kompetens inom dessa områden. Den internationella strävan är att läroplaner införlivar mål för förbättrad IT- och IKT-kompetens, för att förbereda elever inför en arbetsmarknad som alltmer kräver teknologiska kompetenser. LÄS MER

  3. 28. Lärares förhållningssätt och integrering av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Alpenberg; Daniella Ström Andersson; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; Dator; Surfplatta; 1:1; SAMR; TPACK; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur verksamma lärare på 1:1 skolor förhåller sig till och integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 3-6. Studien utgår från en kvalitativ metod där fem lärare från olika skolor i södra Sverige har intervjuats. LÄS MER

  4. 29. Möjligheter och utmaningar med surfplatta i matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Rosenkvist; Katarina Dejanovic; [2018]
    Nyckelord :appar; digital; surfplatta; matematikundervisning; spel; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Elevers användning av surfplatta i matematikundervisningen har ökat, men matematikämnet är det ämnet där elever använder digitala verktyg som minst. Syftet med studien är att utifrån lärarens perspektiv undersöka vilken betydelse surfplattan har som ett läromedel i matematikundervisningen för lågstadieelever. LÄS MER

  5. 30. Digitala verktyg i SO-undervisningen : En kvalitativ studie om tre lärares användning av digitala verktyg i deras SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anders Persson; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; individualisering; SAMR-modellen; Samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine three teachers' use of digital tools in their social science teaching. The study was carried out in grade five in a school where each pupil had access to his or her own digital tool in the spring of 2108. The teachers were observed and interviewed by the author. LÄS MER