Sökning: "Sexism advertising"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Sexism advertising.

  1. 1. Structural sexism, “it's just a coincidence” : An interview study on the silence at Swedish advertising agencies

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Charlotte Elgtberg; [2023]
    Nyckelord :Advertising agencies; Sexism; Silence; Structural discrimination; Organizational communication; Feminism; Reklambyråer; Sexism; Tystnad; Strukturell diskriminering; Organisationskommunikation; Feminism;

    Sammanfattning : Sweden has been named one of the most equal countries in the world and is a role model for many. Despite this, there are hierarchies within companies that favor white middle-aged men. This has raised questions about what gender equality actually looks like in practice. LÄS MER

  2. 2. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ada Ferngren; Molly Nurmi; [2022]
    Nyckelord :Stereotyper; reklam; sexism; könsdiskriminering; objektifiering; kroppsskam;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER

  3. 3. Is it too late now to say sorry? : A descriptive research on how brands' responses towards sexism advertisements affect consumers' attitudes.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ellinor Larsson; Lovisa Ferngren; [2021]
    Nyckelord :Sexism advertising; Image repair strategy; denial; evasion of responsibility; reduction of offensives; corrective action; mortification; Attitudes; affect; behaviour; cognition;

    Sammanfattning : Background: Brands that decide to publish sexist advertisements can generate issues for the company, as well as the perception the consumer has of the brand can become negative. This as consumers form attitudes towards the brand’s delivered communication which influence the overall evaluation the consumer has towards the brand. LÄS MER

  4. 4. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER

  5. 5. Is Sexism in Advertising really Necessary? : A quantitative study about Women's Attitudes towards Quality Attributes within the Female Fast Fashion Industry

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Nyström; Mimmi Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Advertising; Sexism; Quality Attributes; Fashion; Kano; Objectification; Femvertising; Gender Stereotypes; Gender; Sex; Female Fast Fashion Industry;

    Sammanfattning : Advertising is constantly surrounding us in different shapes, meaning that companies need to stand out in order to invoke people's attention. Advertising reflects the society's current norms which means that the media and society's values affect each other (Fagerström & Nilsson, 2008). LÄS MER