Sökning: "Socioemotionella"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade ordet Socioemotionella.

  1. 1. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan postpartumdepression hos mödrar och barnens utveckling

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Andersson Camilla; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Cognitive- Emotional- Language- development; Postpartum depression; Anknytning; Emotionell- Kognitiv- Motorisk - Språklig utveckling; Postpartum depression;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många nyblivna mödrar drabbas av olika former av depressioner direkt efter förlossningen. I de flesta fall är detta en kort övergående period av depression kopplad till förväntningar med den nya mödrarollen. LÄS MER

  3. 3. “Barnen följer inte by the book” : En kvalitativ studie om hur nyutbildade förskollärare känner sig rustade för arbetet att stödja barns socioemotionella utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Karlsson; Annika Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Theory to practice; newly graduated preschool teachers; children s socio-emotional development; cooperation; pedagogical tools; Teori till praktik; nyutbildade förskollärare; barns socioemotionella utveckling; samverkan; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur nyutbildade förskollärare upplever sig rustade för mötet med barns socioemotionella utveckling mot de krav som de har mött i förskolans verksamhet. Förskolan har under de senaste 50-åren förändrats vilket ställer ökade krav på förskollärarens kapacitet. LÄS MER

  4. 4. Dramapedagogikens roll i svenska klassrum : En intervjustudie om lärares och fritidspedagogers inställning till dramapedagogik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Monika Lengyel; Ellinor Fast; [2022]
    Nyckelord :Drama pedagogy; drama; aesthetic learning processes; teaching; pleasurable learning; dramapedagogik; drama; estetiska lärprocesser; lustfyllt lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Estetiska uttrycksformer, däribland drama, ska enligt läroplanen ha en plats i skolans verksamhet. Samtidigt läggs mer fokus på de mätbara kunskaperna vilket resulterar i att de estetiska ämnena bortprioriteras. LÄS MER

  5. 5. Socioemotionell kompetens eller ämneskunskap? : Hur musiklärare resonerar vid betygsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Nyström Hannah; [2022]
    Nyckelord :qualitative method; relational perspective; fair grading; grades; socio-emotional competence; music teacher; kvalitativ metod; relationellt perspektiv; betygsättning; betyg; socioemotionell kompetens; musiklärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få större förståelse av musiklärares perspektiv på betygsättning av elevers socioemotionella kompetenser och sociala omständigheter. Studien lyfter även musiklärares strategier för att uppnå en betygsättning som inte väger in elevers socioemotionella kompetenser. LÄS MER