Sökning: "Språkutvecklande arbetssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 432 uppsatser innehållade orden Språkutvecklande arbetssätt.

  1. 16. Mångfacetterad tillämpning av bild i språkutvecklande undervisning : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med bild i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camio Wright; Emine Savas; [2023]
    Nyckelord :Bild; språkutveckling; förskola; kindergarten; estetik; sociokulturellt perspektiv; mediering; artefakter; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under förskollärarutbildningen har intresset för det estetiska ämnet bild och språkutveckling vuxit fram. Anledningen till intresset är utifrån egna tankar hur de två ämnesområden skulle kunna kombineras för att stärka och stötta barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  2. 17. Att använda ett språkutvecklande arbetssätt : Delarna som behövs för att ge eleverna en bred ordförståelse och rikt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Götlund; [2023]
    Nyckelord :Language development; word comprehension; rich vocabulary; retrieval practice; communication; Språkutvecklande arbetssätt; ordförståelse; rikt ordförråd; återkopplingsövningar; kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera. För att en kommunikation ska kunna ske på ett bra sätt behövs en bred ordförståelse och rikt ordförråd. LÄS MER

  3. 18. Språkutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen– ett måste för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisbeth Olsson; Helena Terje; [2023]
    Nyckelord :KASAM; språklig sårbarhet; språkstörning; språkutvecklande arbetssätt; stödbehov;

    Sammanfattning : Olsson, Lisbeth och Terje, Helena (2023). Språkutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen - ett måste för elever i språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. Lunchen i förskolan : Möjliggörande av språkutveckling och användande av ett språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pernilla Andersson; Julia Söderblom; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lunch; Språkutveckling; Språkutvecklande arbetssätt; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur förskollärare möjliggör för barns språkutveckling under lunchen samt hur förskollärare använder ett språkutvecklande arbetssätt och förhållningssätt till språkutveckling. Syftet undersöktes i två delstudier genom observationer och intervjuer av fem förskollärare på tre förskolor utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Språkstödjande arbetssätt i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie av lärare på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Eleonore Ejdesjö; Mazur Katarzyna; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning; språklig sårbarhet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktion; speciallärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to identify the language-supporting methods and tools employed by primary and middle school teachers to facilitate the language and knowledge development of their students. The research utilized a qualitative design, with semi-structured interviews conducted within four focus groups composed of two participants each. LÄS MER