Sökning: "Textil handel"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden Textil handel.

  1. 1. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som kan påverka konsumentbeteende vid köpbeslut av modekläder på näten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maryam Ebeid; David Arsic; [2023]
    Nyckelord :Consumer behavior; Decision-making process The five-stage buying decision process; Online shopping; E-commerce; Fashion industry; Factors; Konsumentbeteende; Köpbeslutsprocessen; Näthandel; E-handel; Modebranschen; Faktorer;

    Sammanfattning : This study aims to explore consumer behaviors and purchase decisions in e-commerce within the fashion industry. E-commerce has grown significantly in Sweden over the past years and the fashion industry has experienced rapid growth in e-commerce, becoming an important aspect of consumers' purchasing habits. LÄS MER

  3. 3. K3 eller frivillig IFRS bland svenska onoterade företag : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar företags val av redovisningsregelverk

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jakob Josefsson; Patrik Hagberg; [2023]
    Nyckelord :K3 or voluntary IFRS among Swedish unlisted companies; IFRS; K3; agentteori; principbaserat regelverk; svenska onoterade företag;

    Sammanfattning : Det har länge funnits en önskan om att etablera ett globalt regelverk med redovisningsstandarder för att främja internationell handel och investeringar. Gemensamma standarder skulle bidra till större förståelse, öka transparensen, kvaliteten och jämförbarheten av finansiella rapporter på en global nivå. LÄS MER

  4. 4. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Prelog; Hilma Steén; Daniella Rybarczyk; [2023]
    Nyckelord :Traceability in the textile value chain; Transparency; Sustainability; Attitude; Buying behavior; Communication; E-commerce; Spårbarhet i den textila värdekedjan; Transparens; Hållbarhet; Attityd; Köpbeteende; Kommunikation; E-handel;

    Sammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Olsson Dahl; Amanda Ek; [2023]
    Nyckelord :Personality; Personality dimensions; Returns; Return behavior; Big-Five model; Opportunistic return behavior; Legitime return behavior; Personlighet; Personlighetsdimensioner; Returer; Returbeteende; Femfaktorteorin; Opportunistiskt returbeteende; Legitimt returbeteende;

    Sammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER