Sökning: "Till Ulriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Till Ulriksson.

  1. 1. Vi hör inte världens sång längre : En text om kravet på den nya människans tänkande bortom gott och ont

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Tanja Ulriksson; [2022]
    Nyckelord :Friedrich Nietzsche; Frantz Fanon; Édouard Glissant; Nietzsche; Fanon; Glissant; människan; bortom gott och ont; skillnad; dekolonial; relation; opacitet; motsatsförhållande; politisk filosofi; genealogi; gränstänkande; Sylvia Winter; rhizom; värden; värderande; aktivistisk filosofi; avkolonialisering; detalj; moralens genealogi; jordens fördömda; poetics of relation; relationens filosofi; poetik; kaos; moral; dekonstruktion; det dekoloniala;

    Sammanfattning : Världen är oupplösligt sammankopplad i sina relationer och förhållanden, ändå finner människan sätt att separera och låta skillnader hindra henne från att leva och samexistera i sin mångfald. Friedrich Nietzsche skriver ”Kanske uttrycker vårt ord ’människa’ (manas) ännu något av denna självkänsla: människan betecknade sig själv som det väsen som mäter värden, som värderar och mäter, som det ’värderande djuret i sig’. LÄS MER

  2. 2. Fysioterapeutiska interventioner och utvärderingsinstrument vid behandling av femoroacetabulär impingement : En kartläggande litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Markel Ulriksson; Markus Sjöman; [2022]
    Nyckelord :Femoroacetabular impingement FAI ; physiotherapy; conservative care; patient reported outcome measures; international classification of functioning; disability; and health ICF ; Femoroacetabulär impingement FAI ; fysioterapi; konservativ behandling; patientrapporterade utfallsmått; Internationell klassifikation av funktionstillstånd; funktionshinder och hälsa ICF ;

    Sammanfattning : Bakgrund Femoroacetabulär impingement (FAI) syndrom är en allt vanligare rörelserelaterad funktionsnedsättning i höften, relaterat till en prematur kontakt mellan proximalafemur och acetabulum. Fysioterapi har visat god effekt vid behandlingen av FAI men aktuell forskning är begränsad och konsensus kring bästa behandlingsmetod saknas. LÄS MER

  3. 3. Reducing the Gap Between Oral and Written Assessment : A Comparison of How Teachers Assess Podcasts and Written Solutions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tim Palm; Daniel Ulriksson; [2021]
    Nyckelord :podcast; student-generated podcast; podcast in school; assessment; teachers; podcast versus written; written assessment; ed-tech; podcast; elevproducerad podcast; podcast i skola; bedömning; lärare; podcast mot skrift; skriftlig examination; ed-tech;

    Sammanfattning : Prior to writing our thesis, a course at the Royal institute of technology allowed alternative methods to present our knowledge. We decided to create a podcast. During the process of creating the podcast we started discussing how the examiner would assess this compared to our peers creating written solutions. LÄS MER

  4. 4. Nyckeln till livet : En kvalitativ studie om hur pedagoger stimulerar barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ulriksson; Malin E Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; läroplansteori; intervjuer; pedagoger; didaktiska pyramiden;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers upplevelse av trygghet i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Pia Nyberg; Camilla Ulriksson; [2021]
    Nyckelord :Lifeworld; school nurse; school satisfaction; security; survey; Enkätundersökning; livsvärldsteori; skolsköterska; skoltillfredsställelse; trygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trygghet och studiero är viktiga faktorer för elevers möjlighet att få en lyckad skolgång, vilket är en skyddsfaktor för god hälsa och ett fungerande vuxenliv. Skolsköterskan ska i samverkan med övrig skolpersonal arbeta förebyggande och hälsofrämjande och kan därmed medverka till ett positivt skolklimat där elever känner sig trygga och delaktiga. LÄS MER